معرفی دو پایگاه مهم علمی اسکوپوس و تامسون (ISI) | کدام بهتر است؟

معرفی دو پایگاه مهم علمی اسکوپوس و تامسون (ISI) | کدام بهتر است؟

آموزش انجام مقاله

در بحث انجام مقاله، دانشجویان و محققین باید نتایج تحقیقات خود را در قالب یک مقاله علمی در مجلات معتبر و مرتبط با موضوع مقاله خود منتشر نمایند. در مقاله نویسی نوع مجله با توجه به هدف از انجام مقاله مشخص می شود. برخی از نویسندگان مقاله دانشجوی دکتری هستند و در بحث انجام رساله دکتری نیاز به چاپ مقاله isi دارند و یا برخی هیئت علمی دانشگاه بوده و نیاز به سابمیت و پذیرش مقاله جهت ارتقاء رتبه علمی خود در دانشگاه دارند. بنابراین با توجه به هدف انتخاب مجله متفاوت خواهد بود.

هر دانشجو و محقق در طول دوره تحصیلی و علمی خود شاید بارها عناوینی همچون مجلات ISI، و یا مجلات اسکوپوس را شنیده باشد. حال سوالی که مطرح می گردد این است که اسکوپوس و تامسون (ISI) چیست؟ در ابتدا و پیش از معرفی این دو پایگاه باید بگوییم که کلیه مجلات جهت کسب اعتبار باید در پایگاه های علمی نمایه شوند. در واقع در بحث مجلات علمی پایگاه هایی هستند که عنوان مجله و مشخصات آن را در سایت خود درج کرده و یا به اصطلاح نمایه می کنند.

حال در تعریف دو پایگاه تامسون و اسکوپوس باید گفت که این دو پایگاه وبسایت هایی علمی می باشد که مجلات را نمایه می نمایند و در اصطلاح به مجلاتی که در پایگاه اسکوپوس نمایه شوند مجله اسکوپوس و به مجلاتی که در پایگاه تامسون نمایه شوند مجله isi می گویند. 

ویژگی های پایگاه اسکوپوس

پایگاه علمی اسکوپوس زیر نظر انتشارات علمی الزویر فعالیت می نماید. این پایگاه علاوه بر نمایه سازی مجلات به آنها بر اساس تعداد مقالات چاپ شده و سایتیشن هر مقاله امتیاز می دهد. امتیاز دهی این پایگاه دو نوع است. ضریب SJR و چارک که چارک به 4 رتبه Q1، Q2، Q3 و Q4 تقسیم بندی می گردد. شما می توانید جهت بررسی اسکوپوس بودن مجله به بخش ایندکس های مجله مراجعه کرده و یا با استفاده از ISSN مجله در وبسایت پایگاه اسکوپوس به نشانی www.scimagojr.com اقدام به جستجوی مجله نموده و در صورت آوردن مشخصات مجله در این وبسایت می توانید از اسکوپوس بودن مجله اطمینان حاصل نمایید.

ویژگی های پایگاه تامسون

پایگاه تامسون نیز یکی از معتبر ترین پایگاه های علمی جهان می باشد که اقدام به نمایه سازی مجلات می نماید. در این پایگاه علاوه بر نمایه سازی همچون پایگاه اسکوپوس به مجلات امتیاز داده می شود. امتیاز تعلق گرفته در این پایگاه تحت عنوان ضریب تاثیر شناخته می شود. در کل به مجلاتی که در این پایگاه نمایه میشوند به دو صورت بدون ضریب تاثیر isi و با ضریب تاثیر (ایمپکت فکتور) JCR تقسیم بندی می شوند. جهت بررسی اینکه مجلات isi هستند یا نه باید همانند روشی که برای مجلات اسکوپوس ذکر شد اقدام به بررسی بخش ایندکس مجله نموده و یا با استفاده از از ISSN مجله در وبسایت پایگاه تامسون به نشانی www.mjl.clarivate.com اقدام به جستجوی مجله نموده و در صورت نشان دادن مشخصات مجله در این وبسایت می توانید از ISI بودن مجله اطمینان حاصل نمایید.

کدام بهتر است؟

حال نوبت به این سوال رسید که کدام پایگاه بهتر است؟ در جواب این سوال باید بگوییم که هر دو این پایگاه ها اعتبار خود را دارند. اعتبار مجلات اسکوپوس  Q1 و Q2 با اعتبار مجلات دارای ایمپکت فکتور برابری می نماید. با اینحال ممکن است برخی مجلات فقط isi بوده و یا فقط اسکوپوس می باشد و از اعتبار بالایی برخوردار باشد. در ضمن پایگاه های دیگری نیز هستند که مجلات را نمایه سازی می نمایند مانند پایگاه پابمد، کوپرنیکوس و غیره

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره در زمینه انجام مقاله با ما در ارتباط باشید.
 

۱۴۰۰/۰۸/۲۴
|
سینا
اکسپت و
مقالات مرتبط
معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

پایگاه علمی اسکوپوس برای علاقه مندان به [...]

۱۴۰۳/۰۱/۱۰
|
سینا
نحوه نوشتن مقاله ادبی

نحوه نوشتن مقاله ادبی

نوشتن مقاله ادبی نکات خاص خود را دارد. در این بخش از آموزش نوشتن [...]

۱۴۰۲/۱۲/۲۴
|
سینا
نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

چگونه اعتبار یک مقاله سنجیده می شود؟ و افیلیشن چیست؟ دو موضوع مورد بحث در این بخش می باشد. خواننده در انتها [...]

۱۴۰۲/۱۲/۱۸
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب