مراحل انجام رساله دکتری دانشگاه آزاد | گام های کلی

مراحل انجام رساله دکتری دانشگاه آزاد | گام های کلی

مراحل انجام رساله دکتری دانشگاه آزاد

انجام رساله دکتری و یا انجام پایان نامه ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی دارای مراحلی می باشد که کلیه دانشجویان این دانشگاه ملزم به رعایت آن می باشند. در ادامه به توضیح این مراحل می پردازیم.

اولین گام از مراحل انجام رساله دکتری دانشگاه آزاد، انتخاب واحد رساله می باشد. تعداد واحدهای مقطع دکتری در دانشگاه ازاد اسلام ۳۶ واحد می باشد که از این تعداد ۱۲ الی ۱۸ واحد آن واحدهای آموزشی بوده و ۱۸ تا ۲۴ واحد پژوهشی می باشد. لازم به ذکر است دانشجویان باید پیش از انتخاب واحد رساله در آزمون جامع نمره حد نساب را به دست آورند تا دانشگاه مجوز انتخاب واحد رساله را به آن ها دهد.

گام بعدی پس از انتخاب واحد، انتخاب استاد راهنما می باشد. دانشجویان باید متناسب با سلیقه خود و همچنین تخصص استاد مربوطه اقدام به انتخاب استاد راهنما نمایند. پیش تر در ارتباط با ویژگی های یک استاد راهنمای خوب صحبت نموده ایم که می توانید با مراجعه به آن انتخاب استاد راهنمای خود با دقت بیشتر انجام دهید.

پس از انتخاب استاد و یا اساتید راهنما و مشاور حال نوبت انتخاب موضوع رساله می باشد. موضوع رساله از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه عدم دقت در انتخاب موضوع می تواند در آینده عواقبی مانند عدم پذیرش مقاله را به همراه داشته باشد. لذا در انتخاب موضوع با مشورت اساتید خود دقت لازم را به عمل آورید. جهت آشنایی با نکات مورد نساز جهت انتخاب یک موضوع خوب می توانید به این مقاله مراجعه نمایید.

پس از انتخاب موضوع خود گام بعدی از مراحل انجام رساله دکتری دانشگاه آزاد نگارش و تصویب پروپوزال می باشد. سعی کنید پروپوزالی جامع و تخصصی تهیه نمایید و دقت کنید که این کار به نحو احسنت صورت گیرد. چراکه مراحل ثبت پروپوزال زمانبر می باشد و در صورت ریجکت آن توسط شورای دانشگاه شما در حدود 3 الی 6 ماه معطل خواهید شد.

پس آنکه پروپوزال خود را ثبت نمودید. می توانید کار نگارش فصول رساله خود را آغاز نمایید. رساله های دکتری اکثرا 5 فصل دارند حال آنکه در برخی رشته ها شاهد کاهش تعداد فصول به 3 و یا حتی افزایش آن به 7 فصل می باشیم. سعی کنید این کار را مرحله به مرحله با تایید استاد خود پیش ببرید تا از دوباره کاری در انجام فصول پایان نامه خود جلوگیری شود.

پس از اتمام فصول شما باید بسته به قوانین دانشگاه خود از رساله خود 1 الی 2 مقاله پیش از دفاع استخراج و به چاپ رسانید و یک مقاله پس از دفاع از رساله. لازمه گرفتن مجوز دفاع در دانشگاه های داخل کشور منجمله دانشگاه آزاد اسلامی چاپ مقاله در مجلات مورد تایید وزارت علوم می باشد. لازم به ذکر است مجلاتی که مورد تایید این وزارت خانه می باشند شامل مجلات JCR و علمی پژوهشی وزارتین می باشد.

پس چاپ مقالات خود در یکی از نشریات مورد تایید وزارت علوم شما اقدام به ثبت درخواست مجوز دفاع می نمایید که با طی پروسه اداری و بررسی پرونده شما دانشگاه این مجوز را به شما می دهد تا در روز و ساعت مشخص از رساله خود دفاع نمایید. البته دفاع در دانشگاه ها اکثر به دو صورت پیش دفاع و دفاع اصلی می باشد. پیش دفاع در حضور اساتید داخلی دانشگاه صورت می پذیرد در حالی که در دفاع اصلی یک الی دو استاد مدعو نیز حضور خواهند داشت. جهت آشنایی با شرایط روز دفاع کلیک کنید.

در نهایت شما در روز مشخص دفاع کرده و پس از آن با اصلاح ایرادات مد نظر داوری اقدام به چاپ مقاله دوم و یا سوم خود می نمایید که در اکثر دانشگاه ها لازمه فارغ التحصیل شدن می باشد.

این ها موارد کلی از مراحل انجام رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی بود. در صورت داشتن هرگونه سوال با ما در ارتباط باشید

۱۴۰۱/۰۲/۱۵
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه در حوزه سیستم های اطلاعات مدیریت

انجام پایان نامه در حوزه سیستم های اطلاعات مدیریت

انجام پایان نامه با موضوع سیستم های اطلاعات مدیریت جذابیت های خاص خود را دارد. در [...]

۱۴۰۳/۰۱/۰۸
|
سینا
نحوه انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مدیریت با موضوع برند

نحوه انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مدیریت با موضوع برند

انجام پایان نامه مدیریت با موضوع برند نکات مهمی دارد. در این بخش از آموزش  [...]

۱۴۰۳/۰۱/۰۷
|
سینا
جدیدترین موضوعات جهت انجام پایان نامه مدیریت کارآفرینی

جدیدترین موضوعات جهت انجام پایان نامه مدیریت کارآفرینی

جدیدترین موضوعات کارآفرینی در اینن بخش ارائه شده است. علاقه مندان به [...]

۱۴۰۳/۰۱/۰۶
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب