انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری زبان شناسی - آکادمی ابن سینا

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری زبان شناسی - آکادمی ابن سینا

آموزش انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری زبان شناسی

بنیادی‌ترین نتیجه‌ی به دست آمده از انجام پایان نامه زبان شناسی حاضر آن است که با استفاده از دستور نقش‌گرا در تحلیل سیاحت نامه‌ی ابراهیم بیک می‌توان به یافته‌های سودمندی دست یافت . 
از آن جا که انجام پایان نامه ارشد زبان شناسی حاضر بر روی یک اثر منثو‌ر صورت پذیرفته است ، تأثیر موسیقی کلام در تحلیل متن ، تقریباً به صفر می‌رسد ؛ زیرا هر گونه نظم آوایی و هم‌آهنگی آو‌اهای متن‌که در چارچوب موسیقی کلام  می‌گنجد در این اثر به چشم نمی‌خورد . در حقیقت متن سیاحت‌نامه فاقد عناصری چون وزن ، قافیه ، ردیف و هم‌آهنگی‌های صوتی است‌ که بتواند به آن توازن و آهنگ بخشیده و آن را از زبان روزمره جدا کند . از این رو به سختی می‌توان از این دریچه به افق تازه‌ای در تحلیل متن دست یافت .
دوم آن‌که عناصر خیال‌انگیزی چون استعاره و مجاز که در مبحث بیان مطرح می‌شود ، در متن واقع‌گرایانه‌ای هم‌چون سیاحت‌نامه‌ی ابراهیم بیک دیده نمی‌شود و اگر هم باشد ، بسیار محدود است و کمکی به خواننده در تحلیل متن نمی‌کند . این اثر بیش از هر چیز ، اثری مستند و تاریخی است که حتی اگر آن را اثری تخیلی و حاصل رؤیاهای نویسنده هم بدانیم ، باز گزارشی از واقعیا‌ت و مستندات  است. رؤیا‌گونه بودن آن تنها در همین حد قابل توجه است که نویسنده به دلیل هراس و وحشت از حکومتی که در آن خفقان و آزار و شکنجه موج می‌زده و مبارزه با بیداری و بیدارگر‌ی سرلوحه‌ی کار استبداد سیاه ناصری بوده است ، این گونه وانمود می‌کند که اثرش را در حالت خلسه و رؤ‌یا نگاشته است ، تا از هر گونه عقوبت و مجازات در امان باشد . 
با وجود این نمی‌توان مطالب فوق را دست‌آویزی برای نپر‌داختن به تحلیل نقش‌گرایانه‌ی این اثر و دیگر آثار منثو‌ر قرار داد ؛ زیرا همه‌ی متون نمی‌توانند الز‌اماً وسیله‌ی ایجاد یک ارتباط شعری باشند . (( از نظر لیکاف‌ و جانسون اساساً بنیان تفکر آدمی استعاری است و در نتیجه ، همه‌ی جنبه‌های زبان در تمامی نمودها‌یش سرشار از استعاره است و امروزه دیگر اسطوره‌ی استعاره به افسانه‌ای قدیمی بدل شده است . )) ( نقل از مهاجر و نبوی   116 ) 
عوامل دیگری چون کنایه ، حس‌آمیزی ، ایجاز ، حذف و ... عناصری هستند که در این‌جا و آن‌‌جای متن واقع  می‌شوند و هم‌سانی‌هایی را در کل متن پدید می‌آورند ، اما نقش متن‌آفرینی در کلام ایفا نمی‌کنند ، در عوض امکانات دیگری در یک متن وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای تحلیل متنی یک اثر استفاده کرد . این امکانات نوظهور ، همان سه ساخت اندیشگانی‌ ، بینافرد‌ی و متنی هستند . یکی از اشکالات شعر وزن و قافیه‌دار این است که شاعر نمی‌تواند به طور هم‌زمان بر سه ساخت مذکور متمرکز شود و تأثیرگذارترین ساخت ممکن را به وجود آورد ؛ چرا که همواره با محدودیت حاصل از وزن و قافیه روبه روست . این محدودیت در ساخت متنی پر رنگ‌تر به نظر می‌رسد ، زیرا  شاعر به سبب پیروی از وزن و قافیه نمی‌تواند اطلاعات نو را  در جایگاه مبتد‌ا قرار دهد و با تکیه‌دار کردن بند انسجام و تأثیر متن را قوت بخشد . این امر بی‌نشانی متن را  سبب شده و آن را تا سطحی ابتدایی تنزل می‌دهد ، البته همواره برخی از شاعران قادر به عبور دادن شعر خود از این موانع هستند و حتی‌الامکان بهترین ساختار را شکل می‌دهند ، لیکن آن چه مهم است این است که شاعران باید بر این مشکل فایق‌ آیند و ساختار حاصله را به ساختار آرمانی خود نزدیک کنند .
مراغه‌ای توفیق بسیاری در بهره‌گیری از امکانات ساخت متنی و بینافرد‌ی داشته است ، به گونه‌ای ‌که  سیاحت‌نامه را به یک اثر تأثیرگذار در پیدایش انقلاب مشروطه بدل کرده است . کارکرد وی در استفاده از عوامل ساختاری ، چه در تبیین ساخت مبتد‌ا ـ خبری و چه در ساخت اطلاعاتی بندها ، بسیار قوی بوده است . هر چند به نظر می‌رسد که وی در کاربرد عوامل غیر ساختاری به اندازه‌ی عوامل ساختاری متبحر‌ نیست ، لیکن در آن زمینه نیز ناموفق عمل نکرده است ، از آن جمله استفاده از ادات‌ ربط است که مهم‌ترین نقش را در انسجام متن ایفا می‌کند .
در ساخت اندیشگانی‌  ، بسامد فرایند‌های رابطه‌ای و مادی ، نشان دهنده‌ی آن است که نویسنده آن چه را در ذهن داشته به وسیله‌ی عوامل شناسا ، ویژگی و کنش‌پذیر به خواننده کرده و سپس با آوردن فرایند‌های مادی ، نوعی‌ تهییج و تحریض‌ در مخاطب به وجود آورده است . دیگر آن‌که ساخت وجهی‌ اثر غالباً‌ اخباری‌ است ، گاه استفاده از وجوه پرسشی و کاربرد کنش غیر مستقیم موجب نشان‌داری بندها شده است . فرایند‌های ذهنی  بسامد چندانی ندارد و این می‌تواند نشان دهنده‌ی واقع گرایانه بودن اثر باشد .
نتیجه‌ی دیگری که در ضمن این پژوهش به دست آمده ، مربوط به عوامل انسجام است . این اثر به لحاظ موضوع ، اثری یک پارچه و منسجم است . نویسنده همه‌ی این عوامل را کمابیش ، به گونه‌ای فراگیر در سراسر اثرش به کار برده است . مبتد‌اهای متنی در کنار مبتد‌اهای تجربی از فراوانی نسبتاً بالایی برخوردارند . پر رنگ‌ترین عنصر دخیل در ساخت ‌اندیشگانی و در تحلیل نقش‌گرایانه‌ی متن سیاحت‌نامه که توجه تحلیل‌گر را به شکلی اجتناب ناپذیر به  خود جلب می‌کند ، عنصر پیرامونی است . 
این عناصر در سراسر متن برجستگی و گسترش چشم‌گیری دارند و عملکرد آن‌ها در شکل‌گیری نثر سیاحت‌نامه و آشنا ساختن مخاطب با شرایط محیطی فرایند‌ها و حال و هوای حاکم بر متن قابل توجه است. همه‌ی این عناصر ، فرایند‌ها را به عالم واقع پیوند می‌زنند و با ایجاد ارتباط بین آن‌ها ( زمان ، مکان ، کیفیت ، علت و ... ) پیکره‌ی بی‌جان بند را روح می‌بخشند و آن را واقعی جلوه می‌دهند .

در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با آموزش نحوه انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری زبان شناسی با آکادمی ابن سینا در ارتباط باشید.

۱۴۰۱/۱۰/۲۸
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام تز دکتری روانشناسی

انجام تز دکتری روانشناسی

انجام تز دکتری روانشناسی در این بخش با ارائه نمونه فصل 5 آموزش داده خواهد شد.&nbs [...]

۱۴۰۳/۰۱/۲۹
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و دکتری مراقبت های ویژه

انجام پایان نامه ارشد و دکتری مراقبت های ویژه

انجام پایان نامه مراقبت های ویژه را می توان با داشتن نمونه کار به خوبی پیش برد.&n [...]

۱۴۰۳/۰۱/۲۸
|
سینا
انجام پایان نامه توانبخشی  و سلامت | نمونه فصل اول

انجام پایان نامه توانبخشی و سلامت | نمونه فصل اول

انجام پایان نامه سلامت نیز می تواند چالش های خود را برای دانشجو داشته باشد. با ای [...]

۱۴۰۳/۰۱/۲۶
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب