انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری علوم قرآن و حدیث | نمونه فصل 5

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری علوم قرآن و حدیث | نمونه فصل 5

نتیجه گیری

این بحث موضوعی را مورد بررسی قرار داد که یکی از مهمترین مشکلاتی است که بشریت امروز از آن رنج می برد. چه در جنبه فردی آن و چه در جنبه اجتماعی وهم افراد جامعه با این مشکل دست به گریبانند و هم دولت ها . لذا برای مقابله و درمان لازم بود حقیقت ظلم بیان شود ، ومهمترین انواع و صورت های آن مورد جستجو قرار گیرد . و از اسباب و انگیزه هایی که انسان را – علی رغم نفرت طبیعت سالم از ظلم – به انجام ظلم وا می دارد بحث شود . و به آثار آن پی برده شود تا خود و دیگران از آن بر حذر باشیم . دراین بحث که نمونه ای از تفسیر موضوعی بود ، با بررسی آیات قرآن به نتایج زیر دست یافتیم :
   اهمیت موضوع ظلم از توجه فراوان قرآن کریم به آن مشخص می شود ، از آنجا که لفظ ظلم با صیغه های مختلف آن 289بار در 265 آیه ودر 58 سوره تکرار شده است . و این جدای از الفاظ مترادف آن می باشد .
   در حقیقت ظلم در لغت و اصطلاح نتیجه بدست آمده این بود که ظلم در لغت از این معانی خارج نیست : چیزی را در غیر جای خود قرار دادن ، ستم . تجاوز از حد ، متمایل شدن از حق به باطل و گرفتن حق دیگری .
   و در پرتو معنی لغوی ، معنی اصطلاحی آن چنین است : تعدی وتجاوز از حدود شرعی یا عدول از حق به باطل .
   و اما در مورد انواع آن ، به انواع زیادی دست یافته شد ، که بعضی از آنها عقیدتی و بعضی اجتماعی بودند . به دلیل اینکه انسان هر ظلمی مرتکب شود اول از هر کس به خودش ظلم کرده است ، از پرداختن به ظلم به نفس به صورت مستقل خودداری شده است ، واین موضوع در هر دو قسم عقیدتی و اجتماعی گنجانده شده است .
   ظلم عقیدتی شامل ظلم شرک و کفر و نفاق است ، که از بزرگترین انواع ظلم شمرده شده است . زیرا ظلم به نسبت اینکه در حق چه کسی انجام گیرد هم سنجیده می شود ، وچون این ظلم ها در حق ساحت مقدس الله متعال انجام می گیرد بزرگی آنها بیشتر است .
   اما ظلم اجتماعی به حقوق مردم تعلق دارد . ومجال آن بسیار وسیع است ، که خلاصه شده در ظلم خون ، ظلم مال و ظلم عرض وناموس .
   و در انتها یک نتیجه محوری بدست می آید و آن اینکه ظلم یک بیماری خطرناک است ، که به افراد و دولت ها سرایت می کند . ظهور این بیماری در افراد سبب می شود رفتارهای آنها معکوس شده وبه انحراف وفساد کشیده شوند . وبیماری در جامعه پخش شود و افراد ، با عدالت و اهل آن مبارزه کنند . تا اینکه اثرات آن از فردی به فرد دیگر منتقل شده و به جایی می رسد که با ظلم حکم می شود . و اگر در دولتی از دولتها ظلم حاکم شود و ریشه دار گردد ، از مهمترین عواملی شمرده می شود که به تدریج آنرا به ضعف یا سقوط می کشاند . واگر به این درد رسیدگی نشود و مقابله ودرمان نگردد ، از مهمترین عواملی است که کیان دولتها را مورد هجمه قرار داده و به نابودی می کشاند .
   از خلال آیات قرآن نمونه هایی از این اقوام ذکر شد ، آنها علاوه بر ظلم اعتقادی کفر و شرک که در همه آنها مشترک بود ، هر کدام از آنها به ظلم های متفاوت دیگری دچار بودند مانند : ظلم در معاملات تجارتی و مالی که نتیجه طمع و آز است . ظلم اعراض که نتیجه انحراف از فطرت ، و ظلم نفس ها با  قتل و به بردگی کشیدن آن و....
   همه این مسائل بر خطرناک بودن ظلم دلالت دارد ، ومی طلبد که اسباب و انگیزه های آن را مورد تحقیق و جستجو قرار داد . تا جلو آنرا گرفت و با آن مقابله کرد ، زیرا اگر ظلم منتشر شود و نفس ها به آن عادت کنند علاج آن مشکل می شود . در این بحث مهمترین اسباب ارتکاب ظلم این است که انسان پیروی از هوا و هوس و ظن و گمانی که بر پایه ی هیچ حجت و دلیل و علم یقینی استوار نیست ، هدف زندگی خود قرار دهد اگرچه هلاکت و خسران او را در پی داشته باشد .
همانطور جهل از مهمترین اسباب وقوع ظلم شمرده می شود . جهل به رسالت محمدی و فهم سالم آموزه های قرآنی که خیر و سعادت بشریت در آن است . وجهل به احکامهای شرعی و سنت های الهی که مطابق با خواسته های طبیعت بشری است ، و توازن مادی و روحی آنرا محقق می سازد ، بسیاری از افراد و دولتها را در ظلم قرار می دهد و ظالمین را به پشت کردن به کتاب خدا وا می دارد . و همچنین جهل به قوانینی که دولت ها برای ایجاد نظم و امنیت جامعه وضع  کرده اند سبب تجاوز به حدود وحقوق می شود .
   غرق شدن در ناز و نعمت  و راحتی و فراموش کردن منعم سبب می شود که انسان فکر کند همه این نعمت ها به خاطر نیکی خودش است ، و به جای شکر خالق ، دچار رفاه زدگی شود و با این نعمت ها ظلم کند .
   نتیجه دیگری که از این بحث بدست آمده این است که اگر در جامعه ظلم صورت بگیرد و افراد متوجه آن باشند اما کسی نباشد که جلو ظالم را بگیرد و او را از ظلم باز دارد تا اینکه این ظلم از فردی به فرد دیگر سرایت کند ، و در جامعه شیوع یابد راهی است برای ایجاد و انتشار ظلم .
   قطعا چیزی که خلاف حق ، و تجاوز از حدود شرعی باشد ، آثار و عواقب وخیمی را به جا خواهد گذاشت که کیان افراد و جوامع را به خطر می اندازد ، از جمله این عواقب سوء از بین رفتن امنیت و استقرار اجتماعی بود . سلب شدن امنیت هم از ظالم است و هم از مظلوم. نزول قحطی و خشکسالی از دیگر نتایج اصرار بر ستم و فساد در زمین است . ظالم به دلیل انتخاب این مصیر و اصرار بر ادامه آن از هدایت توفیق خدا محروم می ماند .
   قرآن کریم برای رهایی از این خطر شدید و آثار شوم آن راههای متعددی را جلو ظالم و مظلوم و سایر افراد جامعه گشوده است . وهشدار داده است که قبل از اینکه دیر شود با این اخلاق رذیله مبارزه شود ، وبه جای اینکه ظلم سبب نابودی افراد و جوامع شود ، با به کار بستن این راهها از ایجاد ظلم جلوگیری کنند  و ظلم بوجود آمده را نابود و از ریشه در آورند .

جهت دانلود فایل کامل آموزش انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری علوم قرآن و حدیث کلیک کنید

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به آموزش انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری علوم قرآن و حدیث با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۱/۰۵/۱۶
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه مهندسی سواحل

انجام پایان نامه مهندسی سواحل

انجام پایان نامه مهندسی سواحل که یکی از زیر شاخه های رشته عمران می باشد را می توا [...]

۱۴۰۳/۰۲/۰۶
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و دکتری تشکیلات و روش ها

انجام پایان نامه ارشد و دکتری تشکیلات و روش ها

انجام پایان نامه تشکیلات و روش ها در دو مقطع ارشد و دکتری صورت می گیرد. در این بخ [...]

۱۴۰۳/۰۲/۰۵
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری کلام تطبیقی

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری کلام تطبیقی

انجام پایان نامه کلام تطبیقی حاضر در سال 90 در دانشگاه قم به سرانجام رسیده است. ع [...]

۱۴۰۳/۰۲/۰۳
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب