بخش روش تحقیق در مقاله نویسی | آکادمی ابن سینا

بخش روش تحقیق در مقاله نویسی | آکادمی ابن سینا

روش تحقیق

بخش روش (که گاهی تحت عنوان بخش مواد و روش ها شناخته می شود) به توصیف نحوه رسیدن به نتایج اشاره دارد. این بخش باید از جزئیات کافی برخوردار باشد تا پژوهشگران مستقل، که در همین حوزه فعالیت می‌کنند، بتوانند یافته‌های خود را برای تأیید اعتبار نتیجه نهایی ارائه دهند. معمولاً این مرحله نیازمند دستورالعمل گام به گام نیست، بلکه اشاره به مقالات پیشین این جزییات را ارائه می‌دهد. در رابطه با برخی از مقالات، روش پژوهشی، ماهیت نوین دارد. در چنین مواردی ارائه توضیحات دقیق ضرورت دارد. در رابطه با روش‌های استاندارد یا نهادینه، اشاره جزئی به روش کفایت می کند.

اجازه دهید به دو شرط اصلی جزئیات کافی اشاره کنیم. در این فرآیند دو هدف به هم وابسته وجود دارد: خواننده باید از قابلیت تکرار نتایج و همچنین قابلیت قضاوت نتایج برخوردار باشد. اگرچه تعداد محدودی از خوانندگان اقدام به تکرار بررسی تجربی نویسنده می‌نمایند، اغلب خوانندگان دقیق در صدد قضاوت درباره اعتبار اثری که مطالعه می‌کنند، بر می‌آیند. 

اعتبار درونی بدین معنی است که یافته‌های ارائه شده از نتیجه نهایی حمایت می‌کنند. ارتباط بیرونی به میزان تعمیم پذیری نتایج اشاره دارد (یعنی صرفا به مطالعه حاضر محدود نمی‌شود). اگر بخش روش ها با دقت کافی نوشته نشود، امکان ارزیابی اعتبار اثر وجود نخواهد داشت.

روشی که در این مطالعه استفاده شده است بسیار گسترده‌تر از روش تجربی است. روش شامل تدوین نظریه (به شکل پس‌زمینة ضروری و یا رکن جدید مقاله)، نمایش طراحی ابزار خاص و یا طراحی یا توصیف ابزار مدلسازی مورد استفاده است. گونه رایج ساختار IMRaD قبل از ورود به بخش تجربی، منجر به جدایی نظریه (یا طراحی و یا مدلسازی) از بخش های مقدم بر آن می شوند.

بخش روش ها برای آنکه خوب باشد نه تنها باید به توصیف نوع کار و نحوه انجام آن بپردازد، بلکه باید طرح پژوهشی را توجیه نماید. از میان انبوه گزینه‌های موجود، چرا این روش انتخاب شده است؟ ملاحظات آماری مانند طرح‌های نمونه‌گیری و روش‌های تحلیل مورد استفاده باید تبیین شوند. اگر داده‌های خام ارائه نشده است، در این صورت توصیف فرآیند تقلیل داده الزامی است. سعی کنید از یک شکل یا نمودار برای نشان دادن یا خلاصه سازی روش ها استفاده کنید.   

امروزه در اغلب مقالات، مهم‌ترین نقیصه در بخش روش‌ها، بی‌توجهی به هدف تکرارپذیری است. معمولاً با استناد به اقتصاد به عنوان اصل اساسی، بخش روش‌ها بسیار کوتاه و فاقد جزئیات کافی است. به ندرت در بخش روش‌ها در این باره توضیح داده می‌شود که چرا یک رویکرد در مقایسه با رویکرد دیگر انتخاب شده است. هیچ کسی در صدد تکرار مطالعه افراد دیگر بر نیامده و حتی اندیشه آن به ذهن کسی خطور نمی کند. از دیدگاه ما این نگرش بسیار اشتباه و خودخواهانه است. برخی پژوهشگران تمایلی به تکرار نتایج خود ندارند و حتی تا به جایی پیش رفته‌اند که تمایلی به بررسی اعتبار و روایی مطالعه خود ندارند. برخی نیز بنا به دلایل تجاری جزئیات لازم را حذف می‌کنند. اما پیشرفت دانش علمی نیازمند تکرارپذیری و قابلیت قضاوت در مورد کیفیت و اعتبار نتایج منتشر شده است. 

نگارش بخش روش‌ها به صورت دقیق و کامل اولین و مهم‌ترین گام در دستیابی به این دو هدف است. سایر مشکلات در رابطه با نگارش بخش روش‌ها به شرح زیر می‌باشد: اشاره به نتایج در بخش روش‌ها، اشاره به جزییات بیرونی (برای تکرارپذیری یا قضاوت درباره اعتبار ضرورتی ندارند) و یا تلقی روش به عنوان تاریخچه زمان‌شناختی آنچه که رخ داده است.

در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با نحوه نگارش بخش روش مقاله با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۲/۰۵/۱۶
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه ارشد و دکتری با موضوع بورس اوراق بهادار

انجام پایان نامه ارشد و دکتری با موضوع بورس اوراق بهادار

انجام پایان نامه با موضوع بورس اوراق بهادار را می توان با داشتن نمونه کار به صورت [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۳
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و دکتری حقوق ارتباطات

انجام پایان نامه ارشد و دکتری حقوق ارتباطات

انجام پایان نامه حقوق ارتباطات حاضر در سال 93 در دانشگاه علامه به اتمام رسیده است [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۲
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری بهداشت جامعه

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری بهداشت جامعه

انجام پایان نامه بهداشت جامعه همانند  [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۱
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب