انجام مقاله علمی - نتایج

انجام مقاله علمی - نتایج

نتایج در مقاله نویسی

در انجام مقاله علمی و پژوهشی بخش نتایج به ارائه داده هایی که در خلال مطالعه گردآوری شده اند، بر اساس توالی زمانی و به صورت قانع کننده اختصاص می یابد و سپس بدون اشاره به جزئیات روش ها یا بحث، برای جلب توجه خوانندگان به یافته های مهم، داده های تحلیل شده تفسیر می شوند. همانطور که به فراست می توان دریافت، با توجه به اینکه بخش نتایج به فعالیت هایی اشاره دارد که قبلا انجام شده اند زمان افعال آن باید گذشته باشد.

نتایج همیشه به درستی تفسیر نمی شوند، اما باید همیشه به درستی گزارش شوند. شاید کسی بتواند اهمیت یا زمینه و یا مفهوم چیزی را بهتر از شما تبیین کند.

               دونالد ای.فرای

مولفه های بخش نتایج

(الف) مقدمه
(ب) بخش متنی نتایج
(پ) جداول
(ت) اشکال، نقشه یا چارت و گراف یا نمودار
(ث) عکس ها

مقدمه

در بخش نتایج، بند آغازین یا مقدمه بسیار مهم است و باید به اختصار توضیحاتی در مورد اهداف بررسی شده ارائه داده و با اشاره مجدد به مسئله پژوهشی، بر هدف مطالعه تاکید نماید. به عنوان مثال می توان این بخش را به این شیوه آغاز کرد: "این مطالعه برای تعیین اینکه آیا ....... انجام شده است"، یا "این مطالعه با هدف اصلی ....... انجام شده است. پارامترهای زیر ارزیابی شدند". بند آغازین به خواننده کمک می کند نگاهی بر یافته های پژوهشی داشته و برای مطالعه ادامه متن مشتاق تر و کنجکاوتر شود.

بخش های بعدی بعد از مقدمه باید مختصر و کوتاه بوده و هر بند به یک جدول یا شکل و یا یکی از پارامترهای تحت مطالعه اشاره داشته باشد. توالی پاراگراف ها در بخش نتایج باید مطابق با توالی اهداف اصلی و اهداف فرعی باشد. در این بخش برای توصیف آزمایش و یا پروتکل ها به بخش روش ها استناد نمایید؛ به عنوان مثال "همانطور که در بخش مواد و روش ها مطرح شده است، روش تحلیلی SNP اجرا شد" و از تکرار روش ها خودداری کنید. در این پاراگراف ها، فرضیه اختصاصی خود را که ارزیابی شده است بیان کنید و سپس به توصیف روش های تحلیل که برای فرضیه آزمایی به کار رفته اند بپردازید. ابتدا به آمار توصیفی بپردازید و سپس یافته های خود را به صورت متنی و کلامی توضیح دهید. نتایج تمام آزمون های آماری را قید کرده و توضیح دهید که این آزمون ها نسبت به هدف اصلی و اهداف فرعی شما چه مفهومی دارند.

برای رسیدن به این نتایج از کدام فرمول استفاده کرده اید؟

Description: C:\Users\MiNa\Desktop\یثثث.JPG

- آزمون و خطا

در ابتدا، داده های بخش نتایج را بر اساس اهداف اصلی و اهداف فرعی سازمان دهی کنید. مشخص کنید که داده ها به شکل جداول، چارت ها و متنی بهتر ارائه می شوند یا صرفا به شیوه متنی. داده هایی که در قالب یک یا دو خط از یک جدول دو در دو قابل ارائه هستند بهتر است به جای جدول به شیوه متنی ارائه شوند، زیرا اغلب ویراستاران ترجیح می دهند با توجه به محدودیت فضا تعداد جداول و اشکال در حداقل میزان ممکن باشد.

جداول و اشکال را طوری طرح ریزی نمایید که توالی آنها روایت گر یک داستان بوده و خواننده بتواند بدون هیچ مشکلی، نتیجه پژوهش را مطالعه نماید. داده ها نباید هم در قالب شکل و هم جدول تکرار شوند. برای هر مجموعه داده، باید از جدول و یا شکل استفاده شود. وقتی ارائه جزئیات الزامی است، بر اساس سیاست کلی بهتر است از جدول استفاده شود، اما وقتی تاثیر دیداری مطلوب است، شکل مناسب تر خواهد بود.

موقعیت مکانی اشکال و جداول بر اساس متن مربوطه نیازمند برنامه ریزی است. در مقاله بهتر است متن و جدول و یا شکلی که متن به آن اشاره دارد در کنار هم قرار داشته باشند؛ اما در رساله تمام اشکال و جداول را می توان به صورت گروهی در انتهای بخش متنی درج کرد.

در بخش متنی نتایج باید به هر یک از اشکال و جداول اشاره شود. متن باید به یک یا دو نکته کلیدی در جدول یا شکل که نویسنده قصد برجسته سازی آن را دارد اشاره نماید و نیازی به تکرار تمام داده های مندرج در جدول یا شکل وجود ندارد. هر جدول و شکل باید کامل و مستقل باشد تا خواننده برای جستجوی نتایج آزمون های آماری و یا منطق زیربنایی یک نمودار مجبور به مطالعه کل مقاله نباشد. متن باید مکمل جداول و اشکال باشد و نباید همان اطلاعات را تکرار کند.

لازم است در مورد بزرگی یک پاسخ و یا تفاوت توضیحات کامل ارائه شود؛ مانند ارائه داده ها به صورت درصد و درصدهای تجمیعی که همانند جدول زیر به افزایش معنی داری داده ها و ماهیت تفسیری آنها کمک می کند.

در جداول و متن، باید مقدار دقیق p ارائه شود و نباید از نمادهایی مانند > و یا < استفاده شود. به عنوان مثال به جای p<0.001، باید بنویسید p=0.0053. در رابطه با تمام تحلیل ها باید به فاصله اطمینان اشاره شود. کپی و پیست کردن (بریدن و چسباندن) جداول به صورت مستقیم از SPSS و یا هر نرم افزار دیگری که برای تحلیل آماری به کار رفته است خط مشی جالبی نیست. در  عوض شایسته است جداول طوری بازسازی شوند که صرفا شامل اطلاعات مهم و مرتبط باشند.

سطوح کلسترول سرم در بین دانش آموزان پایه دوم  در Pondicherry و حومه

طبقه

مقدار

مقدار تجمیعی

درصد

درصد تجمیعی

110-100

33

33

4.39

4.39

120-110

94

127

12.52

16.91

130-120

160

287

21.30

39.21

140-130

161

448

21.44

59.65

150-140

120

568

15.98

75.03

160-150

89

657

11.85

87.48

170-160

39

696

5.19

92.67

190-180

28

724

3.73

96.4

200-190

15

739

2.00

98.4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با انجام مقاله علمی با ما همراه باشید.
 

۱۳۹۹/۰۶/۲۷
|
سینا
اکسپت و
مقالات مرتبط
معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

پایگاه علمی اسکوپوس برای علاقه مندان به [...]

۱۴۰۳/۰۱/۱۰
|
سینا
نحوه نوشتن مقاله ادبی

نحوه نوشتن مقاله ادبی

نوشتن مقاله ادبی نکات خاص خود را دارد. در این بخش از آموزش نوشتن [...]

۱۴۰۲/۱۲/۲۴
|
سینا
نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

چگونه اعتبار یک مقاله سنجیده می شود؟ و افیلیشن چیست؟ دو موضوع مورد بحث در این بخش می باشد. خواننده در انتها [...]

۱۴۰۲/۱۲/۱۸
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب