اصول نگارش مقاله | پایگاه های علمی

اصول نگارش مقاله | پایگاه های علمی

اصول نگارش مقاله: پایگاه های علمی

پایگاه علمی یا پایگاه داده علمی، مجموعه‌ای از اسناد علمی و تحقیقاتی است که در قالب متن کامل، چکیده، مقالات کنفرانس‌ها، گزارش‌های فنی و یا سایر مدارک اطلاعاتی تهیه شده‌اند و در دسترس عموم قرار می‌گیرند. این پایگاه‌ها شامل مقالات تحقیقاتی، پایان نامه‌ها، مقالات کنفرانس‌ها، گزارش‌های فنی و مقالات سایر مجلات معتبر علمی هستند. از این پایگاه‌ها می‌توان برای جستجوی اطلاعات از طریق کلیدواژه‌های مرتبط با موضوع مورد نظر استفاده کرد. برخی از معروف‌ترین پایگاه‌های علمی عبارتند از:

  • پایگاه علمی ISI Web of Science

  • پایگاه علمی Scopus

  • پایگاه علمی Google Scholar

  • پایگاه علمی IEEE Xplore

  • پایگاه علمی ACM Digital Library

  • و پایگاه علمی Springer

پایگاه علمی ISI Web of Science

پایگاه علمی ISI Web of Science یکی از معروف‌ترین پایگاه‌های داده علمی است که شامل مقالات، کتب، مجلات، گزارش‌های فنی و سایر منابع علمی در حوزه‌های مختلف علمی مانند علوم پایه، پزشکی، مهندسی، علوم اجتماعی و ... است. این پایگاه از طریق شرکت Clarivate Analytics در دسترس است و به کمک ابزارهای جستجوی پیشرفته خود، اجازه می‌دهد تا به دنبال مقالات، سخنرانی‌ها و گزارش‌های فنی در حوزه‌های مختلف علمی بگردید. همچنین، این پایگاه درواقع یک ابزار برای اندازه‌گیری تأثیر و ارجاعات مقالات علمی نیز محسوب می‌شود.

پایگاه علمی ISI Web of Science شامل یک مجموعه از منابع علمی متنوع می‌باشد که شامل مقالات، گزارش‌های فنی، کتاب‌ها، کنفرانس‌ها، مجلات و سایر منابع علمی در حوزه‌های مختلف علمی مانند علوم پایه، پزشکی، مهندسی، علوم اجتماعی و ... است. این پایگاه علاوه بر این‌که به شما اجازه می‌دهد تا در مورد موضوعات مختلف جستجو کنید، ابزاری نیز برای اندازه‌گیری تأثیر و ارجاعات مقالات علمی فراهم می‌کند. معیارهایی همچون شاخص‌های ISI، امتیازات Impact Factor و H-Index نیز از جمله معیارهایی است که در این پایگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با استفاده از پایگاه علمی ISI Web of Science، می‌توانید به دنبال مقالات، گزارش‌های فنی و کتاب‌های مرتبط با موضوع خود بگردید. همچنین می‌توانید با استفاده از ابزارهای جستجوی پیشرفته، جستجوهای بیشتری با دقت بیشتری انجام دهید.

پایگاه علمی Scopus

پایگاه علمی Scopus نیز همانند پایگاه علمی ISI Web of Science، یکی از معروف ترین پایگاه‌های علمی در جهان است که به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا به دنبال مقالات، گزارش‌های فنی، کنفرانس‌ها، مجلات و سایر منابع علمی در حوزه‌های مختلف علمی بگردند. این پایگاه علمی بیش از ۷۰۰۰ مجله معتبر، ۳۳ هزار کتاب، کنفرانس‌ها، گزارشات فنی و مقالات دیگر را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.

در پایگاه علمی Scopus، می‌توانید جستجوهای پیشرفته‌ای در مورد موضوعات مختلف انجام دهید و نتایجی با دقت بالا و به‌روز را ببینید. همچنین، متداول‌ترین روش برای اندازه‌گیری تأثیر مقالات در این پایگاه، معیار امتیازات چارک می‌باشد که نوعی ابزار برای ارزیابی تأثیر و ارجاعات مقالات علمی به شمار می‌رود.

پایگاه علمی Google Scholar

پایگاه علمی Google Scholar نیز همانند پایگاه های علمی‌ دیگر یک پایگاه داده علمی می‌باشد که اطلاعاتی از مقالات، کتاب‌ها، پایان نامه‌ها، گزارش‌های فنی و سایر منابع علمی را در بر می‌گیرد. این پایگاه از طریق شرکت گوگل در دسترس است و در اختیار پژوهشگران برای جستجوی اطلاعات و مطالعه تحقیقات علمی در موضوعات مختلف قرار می‌دهد. از ویژگی‌های مفید پایگاه علمی Google Scholar، قابلیت جستجوی پیشرفته و فیلترینگ نتایج بر اساس سال، نویسنده و نوع منبع مطالعاتی می‌باشد.

برای جستجو در پایگاه علمی Google Scholar، می‌توانید عبارتِ کلیدی یا عناوین مرتبط با موضوع مورد نظر را به همراه نام پژوهشگر، عنوان مقاله و یا هر گونه معیار دیگر جستجو کنید. همچنین، پایگاه علمی Google Scholar به شما اجازه می‌دهد تا به‌دنبال مقالاتی با تأثیر بالا و ارجاعات بیشتر بگردید و از این طریق می‌توانید به مهمترین مقالات چاپ شده در حوزه مورد نظر دسترسی داشته باشید.

پایگاه علمی IEEE Xplore

پایگاه علمی IEEE Xplore یکی از معروف‌ترین پایگاه‌های داده علمی در زمینه‌های مهندسی برق و کامپیوتر و فناوری اطلاعات است. این پایگاه علمی شامل مقالات، گزارش‌های فنی، کتاب‌ها، کنفرانس‌ها و سایر منابع علمی با کیفیت بالا در زمینه‌های مختلف علمی مانند نرم‌افزار، سیستم‌های کامپیوتری، برق و الکترونیک و ... می‌باشد.

IEEE Xplore به عنوان یکی از پایگاه‌های علمی معتبر در علوم کامپیوتر و مهندسی برق، دسترسی به منابع علمی برتر را در اختیار پژوهشگران، دانشمندان و مهندسان قرار می‌دهد. با استفاده از پایگاه علمی IEEE Xplore، کاربران می‌توانند به سادگی به دنبال مقالات مرتبط با موضوعات مورد نظر خود بگردند. علاوه بر این، IEEE Xplore در جهت دستیابی به منابع علمی بهتر و ارزیابی تأثیر و گسترش نتایج پژوهشی نیز از ارزش بسیاری برخوردار می‌باشد.

پایگاه علمی ACM Digital Library

پایگاه علمی ACM Digital Library نیز یک پایگاه داده علمی در حوزه علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات می‌باشد. این پایگاه شامل مجموعه‌ای از مقاله‌ها، کنفرانس‌ها، گزارش‌های فنی و کتاب‌هایی است که در حوزه علمی کامپیوتر و فناوری اطلاعات منتشر شده‌اند. به کمک این پایگاه علمی می‌توانید مطالعات مربوط به هر یک از زیرشاخه‌ها (مانند شبکه، امنیت و ...) را جستجو و دانلود کنید.

همچنین، ACM Digital Library از دیگر ارزش‌هایی که به پژوهش‌گران و علاقه‌مندان به علوم کامپیوتر ارائه می‌دهد، جستجوهای پیشرفته از طریق کلیدواژه‌ها، نام مولف، نام کنفرانس، محدوده زمانی و ... است. علاوه بر این، این پایگاه علمی به منظور اندازه‌گیری تأثیر مقالات، از معیار امتیازات Impact Factor برای بررسی تأثیر مقالات علمی استفاده می‌کند.

پایگاه علمی Springer

پایگاه علمی Springer یکی از محبوب‌ترین پایگاه‌های داده علمی در حوزه علوم، فناوری و پزشکی است. این پایگاه شامل مجموعه‌ای از مقاله‌ها، کتاب‌ها، کنفرانس‌ها، گزارش‌های فنی و سایر منابع علمی است که در حوزه‌های مختلف این حوزه‌ها منتشر شده‌اند. با دسترسی به پایگاه علمی Springer، می‌توانید به دنبال مطالعات مربوط به هر یک از زیرشاخه‌های علمی به‌صورت جستجوی پیشرفته بگردید.

از جمله ویژگی‌های مهم پایگاه علمی Springer، گسترش مجموعه منابع آن به بیش از ۱۷۰۰۰ کتاب الکترونیکی در زمینه‌های مختلف است. بنابراین، کاربران پایگاه علمی Springer می‌توانند خلاصه مطالب مقالات را بخوانند و در صورت نیاز به مطالعه کامل تر، از کتاب‌های الکترونیکی آن استفاده کنند.

همچنین، این پایگاه علمی برای ارزیابی تأثیر مقالات، از معیار امتیازات Impact Factor برای بررسی تأثیر مقالات علمی استفاده می کند که به علاقه مندان در بحث مقاله نویسی این امکان را می دهد که به مقالات با ارجاع بالا دسترسی یابند.

اینها بخشی از مهمترین پایگاه های علمی بودند که در بحث اصول نگارش مقاله از اهمیت بالایی برخوردارند. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با سایر بخش های اصول نگارش مقاله با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۲/۰۲/۰۳
|
سینا
اکسپت و
مقالات مرتبط
معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

پایگاه علمی اسکوپوس برای علاقه مندان به [...]

۱۴۰۳/۰۱/۱۰
|
سینا
نحوه نوشتن مقاله ادبی

نحوه نوشتن مقاله ادبی

نوشتن مقاله ادبی نکات خاص خود را دارد. در این بخش از آموزش نوشتن [...]

۱۴۰۲/۱۲/۲۴
|
سینا
نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

چگونه اعتبار یک مقاله سنجیده می شود؟ و افیلیشن چیست؟ دو موضوع مورد بحث در این بخش می باشد. خواننده در انتها [...]

۱۴۰۲/۱۲/۱۸
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب