نوشتن پایان نامه | نکاتی از دانشگاه هاروارد

نوشتن پایان نامه | نکاتی از دانشگاه هاروارد

مقدمه

تقریبا تمامی تکالیف، مهم یا غیر مهم، می توانند به یک سؤال مشخص تبدیل شوند. در این مورد گام اول شما، وظیفه شما در بیان یک سوال جزئی می باشد. به عنوان مثال، اگر تکلیف شما این است که "یک گزارش برای هیئت مدیره محلی بنویسید و به آنها توضیح دهید که بکارگیری کامپیوتر در کلاس چهارم با چه مزایایی همراه است"، این درخواست را به یک سؤال مانند "چه مزایایی در بکارگیری کامپیوتر در کلاس چهارم وجود دارد؟" تبدیل کنید. پس از انتخاب سؤالی که مقاله شما به آن پاسخ خواهد داد، یک یا دو جمله کامل را برای پاسخ به آن سؤال بنویسید.

در نظر داشته باشید که خودتان را به عنوان یک عضو جریان در نظر بگیرید که به وکیلی گوش می دهد که در حال ارائه دادخواست اولیه است. شما باید به سرعت بدانید که آیا وکیل متهم را گناهکار می داند یا بی گناه و چگونه قصد دارد شما را متقاعد کند. خوانندگان مقالات علمی شبیه به اعضای هیئت منصفه هستند: پیش از اینکه خیلی دور برود، آنها می خواهند بدانند که مقاله چه بحثی را مطرح می کند و نویسنده چگونه قصد دارد بحث خود را مطرح کند. پس از خواندن متن تکلیف شما، خواننده باید بفکر بیفتد: "این تکلیف قصد دارد مرا به چیزی متقاعد کند. هنوز متقاعد نشده ام، اما به دیدن اینکه چگونه می تواند من را متقاعد کند، علاقه مند هستم.

نوشتن پایان نامه

نوشتن پایان نامه موثر، نمی تواند با یک "بله" یا "خیر" ساده پاسخ داده شود. پایان نامه یک موضوع نیست؛ همچنین یک حقیقت یا نظر نیز نیست. به عنوان مثال "علل سقوط کمونیسم" یک موضوع است. "کمونیسم در شرق اروپا سقوط کرد" یک حقیقت است که توسط افراد متعلم شناخته شده است. "سقوط کمونیسم بهترین چیزی است که تاکنون در اروپا اتفاق افتاده است" یک نظر است. (کلمات بسیاری مثل "بهترین" معمولا مشکل ساز هستند. امکان وزن دادن به هر "چیزی" که در اروپا رخ داده است وجود ندارد. به خصوص سقوط هیتلر؟ آیا می توان آن را به عنوان "بهترین چیز" دانست؟)

یک نوشتن پایان نامه خوب دارای دو بخش است. اولا باید بگوید که شما قصد دارید در نوشتن پایان نامه چه بحثی را مطرح کنید و دوما باید "توجیح" کنید که چگونه قصد دارید بحث خود را مطرح کنید؛ به این معنا که چه پشتیبانی خاصی برای دعوای خود قرار است در چه قسمتی از پایان نامه شما قرار گیرد.

مراحل اولیه در نگارش پایان نامه:

  • ابتدا، منابع اولیه خود را تحلیل کنید و به دنبال تنش، علاقه، ابهام، بحث و/یا پیچیدگی باشید.
  • بررسی کنید که نویسنده نظرات خود را رد کرده است یا خیر.
  • آیا نکته ای مطرح شده و بعدا نقض می شود؟
  • چه پیامدهای عمیقتری از دلالت برداشت دیدگاه نویسنده وجود دارد؟

پیدا کردن دلایل یک یا چند سؤال از این دست، می تواند به شما در راه توسعه یک رساله کارآمد کمک کند. (بدون دلیل یا "چرا"، پایان نامه شما شاید فقط یک بررسی، که مثلاً در یک قصیده، تشبهات خیلی متنوعی وجود دارد، باشد، که این یک رساله مناسب نیست.)

پس از تهیه یک ایده و نظر کارآمد، آن را بنویسید. هیچ چیز بدتر از این نیست که به یک ایده عالی برای نوشتن پایان نامه خود برسید و سپس به آن فکر نکنید زمانی که تمرکزتان رفته باشد. با نوشتن پایان نامه، مجبور خواهید شد به وضوح، منطقی و مختصر به آن فکر کنید. احتمالاً قادر به نوشتن نسخه نهایی پایان نامه خود نخواهید بود، اما با نوشتن آنچه دارید، خود را روی مسیر درست قرار می دهید.

باید کلیاتی جالب از پایا نامه خود در مقدمه به نمایش بگذارید؛ با توجه به اینکه کلیات پایان نامه شما در مکانی استاندارد به خوبی قرار گرفته است، یعنی در انتهای پاراگراف مقدمه، (به ویژه در متون علمی کوچک مقالات کوتاه (5-15 صفحه)، کلیات کار شما باید در آنجا به نمایش گذاشته شود)، خوانندگان به محل قرارگیری خلاصه پایان نامه در این بخش عادت دارند و به همین دلیل، وقتی که آخرین جمله مقدمه شما را می خوانند، به طور خودکار بیشتر توجه می کنند. این الزاما در همه کارهای علمی وجود ندارد، اما یک قانون خوب محسوب می شود.

جستجوهای انجام شده نشان می دهد که برای نوشتن پایان نامه قوی و مؤثر، باید توصیه های زیر را رعایت کرد:

  • پس از انجام رساله خود به صورت کارآمد، به چالش هایی که در برابر آن ممکن است قرار بگیرد فکر کنید.
  • به طور جدی به دیدگاه های منتقدان اهمیت بدهید، زیرا به شما کمک می کنند تا به سمت نوشتن یک پایان نامه بهتر حرکت کنید.
  • قبل از اینکه به نوشتن بپردازید، به دیدگاه های احتمالی منتقدان فکر کنید و به این فکر کنید که چگونه می توانید بهترین دفاع از تز خود ارائه دهید.
  • برای نگارش یک پایان نامه قوی شما باید به منطق و دلایل قوی توجه کنید تا به پاسخگویی به دیدگاه های موجود بر روی کار شما به نحو احسنت بپردازید.

چند نکته دیگر و چند مثال کلی

بار دیگر باید تاکید کنیم که پایان نامه هرگز سؤال نیست. خوانندگان متون علمی انتظار دارند که سؤالاتی که در مورد موضوع مطرح میشود بحث شده، بررسی یا حتی پاسخ داده شود. یک سؤال ("چرا کمونیسم در اروپای شرقی راه اندازی نشد؟") به تنهایی یک دلیل نیست و بدون دلیل پایان نامه نوشته شده پیش پا افتاده است.

پایان نامه هرگز یک لیست نیست. جمله "به دلایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کمونیسم در اروپای شرقی راه اندازی نشد" به خوبی خواننده را از مواردی که در نوشتن پایان نامه باید انتظار داشته باشد آگاه می کند. در این جمله نشان می دهد که بخشی از متن پایان نامه درباره دلایل سیاسی، بخشی درباره دلایل اقتصادی و بخشی درباره دلایل اجتماعی و بخشی دیگر درباره دلایل فرهنگی است. با این حال، دلایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تقریباً تمام دلایل ممکن برای راه اندازی نشدن کمونیسم را شامل می شود. به همین دلیل این جمله از کشش کافی برخوردار نبوده و جلوه ای از دلیل را ارائه نمی دهد. همه می دانند که سیاست، اقتصاد و فرهنگ مولفه های ارزشمندی در هر کشور هستند.

متن رساله هرگز نباید شامل اظهارات مبهم، مبارزه جو ، یا مخالفت با دیگران باشد. به عنوان مثال از یک بیانیه تز ناموفق: "دلایل شکست کمونیسم در اروپای شرقی، این است که کمونیسم شرور است" . این گونه بیان کردن یک موضوع بحث را بسیار سخت می کند (شرور از دیدگاه چه کسی؟ شرور به چه معنا است؟) و احتمالاً شما را به عنوان یک فرد اخلاقی و قضاوت کننده، نه یک فرد منطقی و جامع معرفی می کند. همچنین، می تواند واکنشی دفاعی از خوانندگان برای همدردی با کمونیسم ایجاد کند. اگر خوانندگان با شما در نقطه شروع بسیار مخالف باشند، ممکن است نتوانند به خواندن کار شما ادامه دهند.

نوشتن پایان نامه موثر یک ادعای قابل تعریف و قابل بحث دارد. جمله "هر چند نیروهای فرهنگی در راه اندازی نشدن کمونیسم در اروپای شرقی نقش داشتند، اما واحدهای اقتصادی نقش کلیدی در نابودی آن ایفا کردند." یک متن موثر است که در خواننده این انتظار را ایجاد می کند در پایان نامه یک بخش درباره نیروهای فرهنگی و یک بخش دیگر درباره نابودی اقتصادی بحث شده است. این گونه نوشتن پایان نامه، ادعای قطعی و قابل تحقیق دارد؛ یعنی نابودی اقتصادی در شکست کمونیسم در اروپای شرقی، نقشی مهمتر از نیروهای فرهنگی داشته است. خواننده با خواندن این متن ممکن است به این نتیجه برسد که "شاید گفته های نویسنده حقیقت دارد، اما من متقاعد نشده ام و می‌خواهم بیشتر بخوانم تا ببینم نویسنده چگونه این ادعا را توجیه می کند.

در نهایت باید گفت: "یک پایان نامه باید به حد امکان واضح و خاص باشد. از اصطلاحات عمومی و انتزاعی که خیلی بکار رفته‌اند خودداری کنید. به عنوان مثال، جمله "کمونیسم در اروپای شرقی به دلیل ناتوانی نخبگان حاکم در برطرف کردن نگرانی‌های اقتصادی مردم و ناکارآمدی در انجام این کار‌ها سقوط کرد" از "کمونیسم به دلیل نارضایتی اجتماعی" قدرتمندتر است.

منبع: دانشگاه هاروارد

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به راهنمایی در ارتباط با نحوه نوشتن پایان نامه با مشاوران آکادمی ابن سینا در ارتباط باشید.

۱۴۰۲/۰۳/۲۷
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه ارشد و دکتری با موضوع بورس اوراق بهادار

انجام پایان نامه ارشد و دکتری با موضوع بورس اوراق بهادار

انجام پایان نامه با موضوع بورس اوراق بهادار را می توان با داشتن نمونه کار به صورت [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۳
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و دکتری حقوق ارتباطات

انجام پایان نامه ارشد و دکتری حقوق ارتباطات

انجام پایان نامه حقوق ارتباطات حاضر در سال 93 در دانشگاه علامه به اتمام رسیده است [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۲
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری بهداشت جامعه

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری بهداشت جامعه

انجام پایان نامه بهداشت جامعه همانند  [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۱
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب