انجام پایان نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی - آکادمی ابن سینا

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی - آکادمی ابن سینا

نتیجه حاصل از انجام پایان نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی

در انتها از انجام پایان نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی حاضر می توان اینگونه نتیجه گرفت:

دانشگاه الازهر در زمانی تاسیس شد که فاطمیون حاکم بر قسمتی از شمال غرب آفریقا با حمله به سرزمین مصر که بعد از فتح اسلام دو سلسله خلافت را به خود دیده بود ، توانستند بدون خونریزی زمام امور را به دست گیرند . فاطمیون هر چند که مذهب شیعه فاطمی را در مصر رسمی ساختند و با گماشتن مبلغین مذهبی سعی در ترویج آن داشتند اما به هر حال فضای باز مذهبی برای مردم موجب شده بود تا هر فرقه در جذب طرفداران خود آزاد باشد و مردم در گرویدن به هر مذهبی از مذاهب اسلامی که شامل چهار مذهب اهل سنت و یک مذهب شیعی می شد مانعی احساس نکند . در این شرایط فاطمیون دست به تاسیس مسجد جامعی برای قاهره زدند که در ادامه محل تشکیل جلسات آموزش فقه و اعتقادات اسلامی شیعی فاطمی را به خود گرفت و کم کم رونق آن به حدی رسید که تبدیل به یک حوزه علمیه تمام عیار شد. در چنین فضایی فرهنگ شیعی گسترش زیادی پیدا کرد به گونه ای که مراسم عزاداری روز عاشورا در الازهر باحضور همه مردم ومسئولین از هر مذهبی با شور برگزار می شد . در ادامه با تسلط ایوبیان ورق کاملا برگشت و جوی انحصاری و به دور از تساهل بر الازهر حاکم شد اما این وضع ماندگار نبود و پس از سقوط بنی العباس و ایوبیان، الازهر هر چند که به گذشته شیعی خود باز نگشت اما به نقطه ای متعادل بین مذاهب بازگشت .
فعالیت های الازهر در زمان اشغال مصر توسط فرانسوی ها رنگ و بوی خاصی به خود گرفت و الازهر ی که در طول سالیان همواره مقهور و تابعی از حاکمان بود برای اولین بار جلوی اشغالگران ایستاد و رهبری قیام های مردمی را به عهده گرفت و در این راه جان و مال زیادی را فدا کرد . پس از فرانسوی ها ، نوبت به انگلیسی ها رسید تا با اشغال مصر در پی منافع خود بر مردم حکم رانی کنند که بازهم الازهر جلو دار مقابله با ظلم آن ها بود . الازهر نه تنها مستقیما با اشغالگران سر ناسازگاری داشت بلکه به طور غیر مستقیم پرورش یافتگان الازهر و فارغ التحصیلان آن کسانی بودند که در راس حرکت های اعتراضی و اجتماعی قرار داشتند . در خلال این دوران دو اتفاق شگرف در الازهر روی داد : 
اول این که الازهر به خاطر سابقه هزار ساله خود تبدیل به یک دانشگاه مرکزی و مرجع دینی برای سنی مذهب های جهان شد که نه تنها تمام دنیای اهل سنت اندیشه های مذهبی خود را از آن می گرفتند بلکه خود الازهر نیز با پذیرش دانشجو از سراسر دنیا و آموزش آن ها واعزام آن ها به سرزمین هایشان بعدی بین المللی یافت که آن را تبدیل به نهادی بین المللی کرد که می توانست ایجاد کننده ی پایه های ارزشی و هنجاری یک جامعه بین المللی اسلامی باشد .
دوم : نفوذ جریان فکری سید جمال به الازهر و تاثیر گذاری شگرف او بر اندیشه های طلاب جوان و مستعد الازهر به  گونه ای که نسل بعدی الازهر که از همین طلاب شکل می گرفت به شدت با اندیشه های سید جمال اخت شده بودند. 
نتیجه این که پس از استقلال نسبی مصر بعد از جنگ جهانی دوم الازهر کم کم نمود های این پتانسیل خود را بروز داد و ما شاهد هستیم که بسیاری از شیوخ الازهر که به نوعی رهبر جهان اهل تسنن شناخته می شوند با شجاعت و صراحت فتوا به صحت تبعیت از مکتب فقهی شیعیان دادند و اعلام کردند که مذهب جعفری هم می تواند در کنار مذاهب اربعه یکی از مکاتبی باشد که مسلمانان با تبعیت از آن در اعمال شرعی و دینی و عبادی خود در پیشگاه خدا بری الذمه خواهند شد . 

پیشنهاد برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی بعدی 

در اینجا لازم است این مطلب گفته شود که برای تکمیل زنجیره موضوعات مرتبط با انجام پایان نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی حاضر و عملی تر شدن ثمرات آن پیشنهادمی شود که برای کارهای پژوهشی آینده در این زمینه این موضوعات مورد دقت و کار تحقیقی قرار گیرند :  
-    آیا هم گرایی کشورهای مسلمان مطلوب است یا هیچ ارجحیت خاصی در دنیای امروز ندارد ؟
-    چه مشکلاتی بر سر هم گرایی کشورهای مسلمان تا کنون وجود داشته است ؟
-    نهاد روحانیت و مذهب چه جایگاهی در مساله وحدت می تواند داشته باشد ؟
-    تبیین جایگاه الازهر در جامعه اهل سنت در دوران اخیر در مقایسه با دانشگاه نبوی که مرکز وهابیت است 
-    دیپلماسی ایران در مقابل مصر و آثار آن بر روابط دانشگاهی وحوزوی دو کشور
-    چرخش های فقه سیاسی اهل سنت در دوران معاصر

توصیه ها : 

به نظر می رسد برای حرکت به سوی هم گرایی کشورهای مسلمان و شکل گیری یک اتحاد منطقه ای دینی بایستی این اقدامات صورت پذیرد : 
    کمک به تثبیت یک حکومت غیر دیکتاتوری در مصر. 
جمهوری اسلامی ایران می تواند با حمایت و تقویت بنیه های حکومت جدید مصر که از دیکتاتوری فاصله گرفته است گام مهمی در جهت رشد وتقویت نهادهایی مانند الازهر و استقلال آنها بردارد .
    فراهم کردن زمینه هایی که بتواند خنثی کننده تبلیغات ضد شیعی و ضد ایرانی در مصر باشد. 
در سالهای اخیر و به خصوص پس از موج بیداری اسلامی تبلیغات ضد شیعی و ضد ایران رشد فزاینده ای در منطقه و بخصوص در کشورهای انقلابی دارد . اگر این تبلیغات به صورت صحیح خنثی نشود شاهد بروز رفتار های واگرایانه تری نسبت به گذشته خواهیم بود . 
    شرکت شیعیان در حرکت های اصلاحی مشترک با اهل سنت و به خصوص با محوریت دانشگاه الازهر. 
به عنوان مثال می توان جنبش هایی در راستای ترویج فرهنگ اسلامی و دین محوری در جوامع را با استفاده از راهکارهای مختلفی که هر یک از طرفین در اختیار دارند کلید زد که در این کار از روشها و ابزار های مختلف یکدیگر استفاده کنند و در مفاهیم مشترک کارهای اشتراکی انجام دهند . 
    رسمیت دادن به الازهر به عنوان مرجع دینی اهل سنت. 
رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف دنیا ، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ، وزارت فرهنگ و ارشاد ، سازمان تبلیغات در خارج از کشور ، دانشگاه های داخلی که دانشجوی خارجی می پذیرند و مراکز فرهنگی که به منظور یاری رساندن به مردم مناطق سنی نشین کشور ایجاد شده اند همگی دارای طیف گسترده ای از مخاطبین سنی مذهب هستند و اگر سیاست تمامی این نهادها بر این قرار بگیرد که مردم سنی مذهب را به جای علمای عربستان به سمت علمای مصر سوق دهند قطعا در آینده چالش های کمتری بین شیعه و سنی را شاهد خواهیم بود .

جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید

در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با آموزش نحوه انجام پایان نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۱/۰۸/۳۰
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه ارشد و دکتری تشکیلات و روش ها

انجام پایان نامه ارشد و دکتری تشکیلات و روش ها

انجام پایان نامه تشکیلات و روش ها در دو مقطع ارشد و دکتری صورت می گیرد. در این بخ [...]

۱۴۰۳/۰۲/۰۵
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری کلام تطبیقی

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری کلام تطبیقی

انجام پایان نامه کلام تطبیقی حاضر در سال 90 در دانشگاه قم به سرانجام رسیده است. ع [...]

۱۴۰۳/۰۲/۰۳
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و دکتری برق سیستم

انجام پایان نامه ارشد و دکتری برق سیستم

در راستای آموزش انجام پایان نامه برق سیستم در این بخش نمونه فصل 5 پایان نامه [...]

۱۴۰۳/۰۲/۰۲
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب