انجام پایان نامه روانشناسی عمومی - آکادمی ابن سینا

انجام پایان نامه روانشناسی عمومی - آکادمی ابن سینا

خلاصه و جمع بندی حاصل از انجام پایان نامه روانشناسی عمومی حاضر

   رفتار انسان از طرق مختلفی شکل می‌گیرد، یکی از طریق ارزش‌هایی است که دارد. ارزش‌ها به عنوان چارچوب ارجاع عمل نموده و در نتیجه رفتارهای ما را به روش‌های قابل پیش بینی شکل می‌دهند (اکلس و ویگفیلد، 2002). یکی دیگر از راه ‌هایی که رفتار ما را شکل می‌دهد از خلال حالت و ویژگی‌های شخصیتی ماست. ما می‌دانیم که شخصیت  بروندادهای مهمّی دارد و این مسأله دارای اسناد و مدارک فراوانی است ( اوزر و بنت- مارتینز، 2006). ضمن این که رابطه رفتار و استدلال اخلاقی نیز به کرّات در روانشناسی مورد بحث قرار گرفته است و اکثر روانشناسان وجود این رابطه را تصدیق می‌کنند.

   از طرفی، انسان امروزه با چالش‌های بیشتری نسبت به گذشته رو به رو است. پاسخ به این چالش‌ها نیازمند داشتن شخصیت سالم، ارزش‌های درست و مهارت‌های تصمیم گیری، استدلال و قضاوت قوی است. این مهارت به افراد کمک می‌کند تا اعتماد به نفس و توانایی خود را در انتخاب‌های خوب و درستی که در  معمّاهای اخلاقی روزانة خود با آن مواجه می‌شوند، رشد دهند (مطلق،1390).    

   این چنین به نظر می‌رسد که رفتارهای غیر اخلاقی و ارزش‌های مادّی گرایانه و سطح پایین روز به روز در جامعه بیشتر شده و ارزش‌های والاتر هرچه بیشتر به دست فراموشی سپرده می‌شوند. با وجود چنین وضعی این سوأل مطرح می‌شود که علّت وجود و رواج یافتن چنین بی اخلاقی‌ها و مادی‌گرایی‌هایی در جامعه ای دینی و اسلامی چیست؟ چقدر از این مسائل ناشی از مسائل اقتصادی و سیاسی است و چقدر از مسائل اجتماعی و روانی ناشی می‌شود و در ضمن کدام یک از ویژگی‌های روانی و شخصیتی می‌تواند با این  وضعیت مرتبط و یا بر روی آن اثر گذار باشد؟ در این پژوهش به رابطة شخصیت و ارزش‌های شخصی و قضاوت اخلاقی می‌پردازیم. 

   جامعة آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که در دانشکده های بهداشت، پرستاری و مامایی، تغذیه و علوم غذایی، داروسازی و علوم دارویی، دندان پزشکی، پزشکی، علوم توان بخشی، مدیریت و اطّلاع رسانی پزشکی مشغول به تحصیل اند.

   روش نمونه گیری در انجام پایان نامه روانشناسی عمومی حاضر به شیوه خوشه ای تصادفی بود. به این منظور ابتدا از هر دانشکده  به صورت تصادفی رشته ای انتخاب شد سپس از رشته های انتخابی به صورت خوشه ای تصادفی 2 مقطع ورودی یکی در مقطع کارشناسی یا دکترای حرفه ای و یکی در مقطع تحصیلات تکمیلی یا دکترای تخصّصی انتخاب گردید. رشته های انتخاب شده شامل داروسازی، پزشکی، دندان پزشکی، مامایی، مهندسی بهداشت محیط، کاردرمانی، مدیریت خدمات بهداشتی و مهندسی صنایع غذایی بودند. پژوهش بر روی  نمونه ای 440 نفری از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد که البتّه، تعدادی از این گروه نمونه به علّت رعایت نکردن ملاک‌های استاندارد آزمون  PVQ و فرم کوتاه آزمون DIT از نمونه اولّیه حذف و در نهایت تعداد 352 نفر از آن‌ها به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند.  
   
   ابزارهایی که در انجام پایان نامه روانشناسی عمومی حاضر جهت اندازه گیری مورد استفاده قرار گرفت شامل پرسشنامه شخصیت نئو(NEO) به منظور سنجش ویژگی‌های شخصیت، آزمون ارزش‌های شخصی (PVQ) به منظور سنجش ارزش‌های شخصی و ابزار اندازه گیری قضاوت اخلاقی (DIT) به منظور سنجش قضاوت اخلاقی بوده است. 
   
   ضريب آلفاي كرونباخ به دست آمده در اين پژوهش براي پرسشنامه شخصيت نئو(NEO)، در مقیاس‌های روان رنجوری 775/0، برون گرایی 579/0، تجربه پذیری 546/0، سازگاری 422/0، مسئولیت پذیری 763/0 و برای آزمون  ارزش‌های شخصی (PVQ)، در مقیاس‌های ارزش مذهبی 818/0، ارزش اجتماعی 201/0، مردمی 386/0، زیبایی شناسی 507/0، اقتصادی 467/0، دانش 374/0، لذّت جویانه 360/0، قدرت 489/0، وجهة خانوادگی 420/0 و سلامتی 185/0 بود.  
   
   در انجام پایان نامه روانشناسی عمومی حاضر پس از اجراي پرسشنامه ها و به دست آوردن نمرات ، از روش‌های آمار توصيفي و استنباطي مختلفي استفاده شد. به منظور خلاصه كردن اطلاعات پراكنده از شاخص‌های آماري توصيفي نظير فراواني، ميانگين و انحراف استاندارد استفاده گردید. سپس براي بررسي فرضيه ها از روش همبستگي پيرسون براي بررسي رابطه ميان متغيّرها استفاده شد. از آنجایی که تعداد متغیّرها و  زیرمقیاس های آن‌ها زیاد است لذا تعداد رابطه های بررسی شده نیز زیاد است و به نوعی در این پژوهش با یک ماتریس همبستگی مواجه هستیم.

   نتایج حاصل از انجام پایان نامه روانشناسی عمومی حاضر نشان داد که علی رغم این که میان تعدادی از متغیّرها ارتباط معنادار وجود ندارد امّا تعداد ارتباط‌های معنادار میان این متغیّرها نیز کم نیست. از آن جایی که توضیح مختصر این نتایج ممکن نبود لذا در ادامه فصل به ارائه توضیحات می‌پردازیم. ضمناً برای فهم بهتر توضیحات و ارائه منظّم‌تر مباحث را در جداولی طبقه بندی نمودیم که در ادامه فصل می‌آید.
 
   در جداولی که در این فصل می‌آید، روابط معنادار آماری در سطح 1% و 5% آمده است. به بیان دیگر، برای این همبستگی‌ها، فرض صفر پژوهش، مبنی بر عدم وجود رابطه معنی دار بین متغیّرها، رد شد و فرض یک پژوهش، مبنی بر وجود رابطه معنادار آماری تائید شد.

جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید

در صورت داشتن هرگونه سال و یا نیاز به مشاوره در زمینه آموزش انجام پایان نامه روانشناسی عمومی با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۱/۱۰/۲۱
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام تز دکتری روانشناسی

انجام تز دکتری روانشناسی

انجام تز دکتری روانشناسی در این بخش با ارائه نمونه فصل 5 آموزش داده خواهد شد.&nbs [...]

۱۴۰۳/۰۱/۲۹
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و دکتری مراقبت های ویژه

انجام پایان نامه ارشد و دکتری مراقبت های ویژه

انجام پایان نامه مراقبت های ویژه را می توان با داشتن نمونه کار به خوبی پیش برد.&n [...]

۱۴۰۳/۰۱/۲۸
|
سینا
انجام پایان نامه توانبخشی  و سلامت | نمونه فصل اول

انجام پایان نامه توانبخشی و سلامت | نمونه فصل اول

انجام پایان نامه سلامت نیز می تواند چالش های خود را برای دانشجو داشته باشد. با ای [...]

۱۴۰۳/۰۱/۲۶
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب