انجام پایان نامه علوم انسانی - آکادمی ابن سینا

انجام پایان نامه علوم انسانی - آکادمی ابن سینا

جمع بندی و نتیجه گیری حاصل از انجام پایان نامه علوم انسانی حاضر

در انجام پایان نامه علوم انسانی حاضر مختصر سعی بر آن بود تا مطابق با استانداردها و معیارهای مقبول پایان نامه نویسی در علوم انسانی چهار فصل برای پژوهش منظور شود. در گام نخست کلیات بحث اعم از ادبیات پژوهش، روش تحقیق، تعریف واژگان، فرضیات و سوالات و... بررسی شوند. در گام بعدی به فراخور حال ار انواع ارتباطات میان قرآن و کتاب مقدس بحث و از این میان به تاثیر و تاثر قرآن و کتاب مقدس پرداخته شد. در بحث از تاثیر و تاثر قرآن و کتاب مقدس در بخش اول شبهه تاثیرپذیری قرآن از کتاب مقدس که عمدتا ماحصل کارهای مستشرقان و مبشران بود را بررسی نموده و سپس به نقد آراء و اندیشه های ایشان پرداختیم.
در انجام پایان نامه علوم انسانی حاضر در بخش دوم به بحث راجع به عدم تاثیر پذیری قرآن از عهدین و استقلال در آموزه ها پرداخته و شواهد متقنی را درباره این قول ذکر نمودیم. در این مسیر علاوه بر استفاده از ادبیات شرقی و اسلامی، از ادبیات غربی و شواهد بیرونی نیز بهره بردیم تا در نهایت استقلال قرآن را نشان دهیم.
از آنجا که هدف نهایی از انجام پایان نامه علوم انسانی حاضر بررسی ارجاعات قرآن به عهدین بود، در گام سوم از حجیت کتب مقدس و درجه اعتبار آن از منظر قرآن بحث شد. حاصل آنکه قرآن در کل و فی الجمله کتاب مقدس را اعم از تورات و انجیل تایید می کند و در موارد فراوانی برای ارائه تعالیم و آموزه هایش بدانها استشهاد می کند. این مساله با توجه به مخاطبین قرآن که در موارد زیادی غیر مسلمان بوده اند روشنتر می شود. قرآن در منطقه ای نازل شد که علاوه بر مسلمانان و مشرکین، اهل کتاب مسیحی و یهودی زیادی در آن ساکن بودند و پیامهای قرآنی را به دقت موشکافی نموده و بعضا با تعالیم خویش قیاس می کردند. بنابر این قرآن گاه و بیگاه بسته به اغراض فرستنده اش از اهل کتاب و باورهای سازگار و ناسازگار با باورهای ایشان ذکر کرده است.
پس از بررسی های اجمالی در این گام به این نتیجه رسیدیم که قرآن به طور عام نظر مثبتی به کتاب مقدس دارد و فی الجمله آن را تایید می کند. اما مساله ای که قرآن به کرات از آن یاد کرده بحث از تحریف کتاب مقدس بود که در بخش دوم از این گام بدان پرداخته شد. آنچه از این بررسی های مختصر بدست آمد قول به تحریف جزئی کتاب مقدس بود. قرآن در بحث از آموزه ها و احکام و نیز پیام های کتاب مقدس اهل کتاب و بویژه یهود را بارها مورد انتقاد قرار داده که چرا در موارد مختلف به کتمان حقایق الهی، بازی با احکام و ایات خدا، قلب حقایق و دشمنی با اسلام می پردازند. در همین راستا قرآن مسیحیت را مورد عنایت بیشتری قرار داده و ایشان را به حق و هدایت نزدیکتر می داند.
در گام نهایی و با ابتناء بر مقدمات فوق به بحث از ارجاعات قرآن به عهدین پرداختیم. در این گام و در دوبخش نخست به شیوه ارجاعات قرآنی و سپس گونه شناسی ارجاعات پرداختیم. در بخش نخست از این گام روشن شد که با توجه به گستره جهانی قرآن، ارجاعات قرآنی همه سنن و مکاتب روی زمین را در بر می گیرد اعم از اینکه شرقی باشند یا غربی، ابراهیمی بوده و یا غیر ابرهیمی باشند، عربی یا فارسی یا عبری و ارامی باشند، مسلمان اهل کتاب و یا کافر و مشرک باشند و.... آنچه از این شیوه شناسی ارجاعات قرآنی بدست آمد جهانشمولی قرآن در ارجاعاتش بود که تمامی اقشار و تمامی باورها را شامل می شود.
در بخش دوم از گام نهایی در یک فهرست گشوده به بررسی گونه شناسی ارجاعات قرآنی به عهدین پرداخته شد. اینکه فهرست گشوده ماند به این علت بود که در بررسی تمامی ایات قرآن نتیجه این شد که هریک از آیات قرآنی را که نشانی از ادیان و امم و سنن یهود و مسیحیت در آن بود می توان در این فهرست بررسی نمود و یک گونه جدید بدان افزود. اما اینکه بررسی در این سیزده گونه محصور ماند بدین سبب بود که بیشترین ارجاعات قرآنی در این سیزده گونه قرار می گرفت.
بیشترین ارجاعات در این سیزده گونه به عهدین نیز در چهار محور واقع می شد: محور نخست بشارت به پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله وسلم، محور دوم مذمت یهود و نصاری به خاطر تحریف تعالیم و آموزه های راستین و حق، محور سوم مذمت احبار و بزرگان یهود و نصاری و محور چهارم تایید کتب و سنن پیشین بویژه مسیحیت و یهودیت بود.

جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره در زمینه آموزش نحوه انجام پایان نامه علوم انسانی با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۱/۱۰/۲۲
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه مهندسی سواحل

انجام پایان نامه مهندسی سواحل

انجام پایان نامه مهندسی سواحل که یکی از زیر شاخه های رشته عمران می باشد را می توا [...]

۱۴۰۳/۰۲/۰۶
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و دکتری تشکیلات و روش ها

انجام پایان نامه ارشد و دکتری تشکیلات و روش ها

انجام پایان نامه تشکیلات و روش ها در دو مقطع ارشد و دکتری صورت می گیرد. در این بخ [...]

۱۴۰۳/۰۲/۰۵
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری کلام تطبیقی

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری کلام تطبیقی

انجام پایان نامه کلام تطبیقی حاضر در سال 90 در دانشگاه قم به سرانجام رسیده است. ع [...]

۱۴۰۳/۰۲/۰۳
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب