انواع چاپ مقاله در مجلات معتبر(بخش اول) – آکادمی ابن سینا

انواع چاپ مقاله در مجلات معتبر(بخش اول) – آکادمی ابن سینا

انواع چاپ مقاله در مجلات معتبر

چاپ مقاله در مجلات علمی معتبر یکی از روش های مهم برای محققین جهت ارائه دستاوردهای علمی و همچنین افزایش میزان اعتبار علمی می باشد. حال روش های مختلفی برای چاپ مقاله در مجلات وجود دارد که در این بخش به معرفی یکی از یان روش ها می پردازیم.
از لحاظ هزینه، چاپ مقاله به دو صورت پولی و رایگان صورت میگیرد. بسته به سیاست های مجله مورد نظر چاپ مقاله به دو صورت کلوز اکسس(close access) و یا دسترس آزاد(open access) انجام میشود. حال در ادامه سعی داریم با توضیح هر یک از این اصطلاحات، روش تشخیص رایگان و یا پولی بودن مجله را آموزش دهیم.

مجلات کلوز اکسس(close access)

کلوز اکسس(close access) در واقع همان مجلات رایگانی می باشد که از نویسنده مقاله بابت انتشار آن هزینه ای دریافت نمیکند. در واقع این مجلات هزینه های چاپ مانند: ویراستاری، فرمت بندی، اخذ کد DOI و غیره را از خواننده مقاله دریافت می نماید. در این نوع مجلات اگر توجه کرده باشید دانلود مقالات چاپ شده به صورت پولی می باشد و خواننده برای دریافت هر یک از مقالات باید هزینه آن را پرداخت نماید. بنابراین در صورت نیاز به چاپ مقاله در چنین مجلاتی هزینه ای بابت انتشار از شما دریافت نخواهد شد.

مجلات دسترس آزاد(open access)

در این نوع مجلات همانگونه که از نامش پیداست دانلود مقالات برای خوانندگان رایگان می باشد. چراکه هزینه های انتشار مقاله از پیش از نویسندگان مقالات دریافت شده است. نویسنده جهت چاپ مقاله خود در چنین مجلاتی باید هزینه پرداخت نماید. هرچند این مجلات برای چاپ مقاله شما از شما پول دریافت می کنند با اینحال این امر دلیل بر این نمیباشد که شما از پذیرش مقاله خود اطمینان حاصل نمایید. مقالات شما به طور کامل داوری خواهد شد.

چگونه تشخیص دهیم؟

جهت بررسی رایگان و یا پولی بودن یک مجله شما می توانید به بخش توضیحات هر مجله مراجعه نمایید. در این بخش اگر نوشته شده بود که این مجله یک مجله open access می باشد یعنی این مجله از شما جهت چاپ مقاله پول خواهد گرفت ولی اگر اشاره نشده بود به اسن مطلب به احتمال خیلی زیاد مجله پولی نمیاباشد. بااینحال جهت اطمینان بیشتر می توانید به بخش publication fee و یا publication charge مجله مراجعه کنید و در آنجا از نوع مجله از لحاظ هزینه آگاه شوید.

در اکثر مجلات در بخش publication fee گزینه ای به نام Hybrid وجود دارد که این بدین معناست در این مجله شما به دو صورت رایگان و پولی می توانید مقاله خود را چاپ نمایید و مجله این انتخاب را بر عهده خود شما گذاشته که دوست دارید مقاله شما رایگان منتشر شود و یا جهت مطالعه آن پول دریافت شود. زمان انتخاب نوع چاپ اصولا هنگام سابمیت و یا پس از پذیرش می باشد. در ادامه چند نمونه عکس از بخش نوع چاپ مجله از لحاظ هزینه ارائه شده است.

نمونه مجله پولی

نمونه مجله انتخابی

 

کدام بهتر است؟

همانطور که پیشتر نیز گفته شد مجلات پولی و رایگان از لحاظ داوری هیچ تفاوتی ندارند و دریافت پول از جانب مجله به منزله پذیرش قطعی مقاله شما نیست. از مهمترین حسن هایی که مجلات پولی دارند  می توان به موارد زیر اشاره نمود:
-    داوری سریع مقاله؛ اصولا داوری مجلات معتبر در حالت عادی 4 الی 8 ماه زمان می برد، در حالی که در مجلات با دسترسی آزاد این زمان به حدود یک ماه الی 45 روز کاهش می یابد.
-    افزایش میزان ارجاعات به مقاله؛ با چاپ مقاله به صورت open access در واقع شما مقاله خود را به صورت رایگان در اختیار خوانندگان قرار می دهید و این میزان سایتیشن مقاله شما را افزایش می دهد که برای افرادی که به دنبال افزایش سایتیشن هستند بسیار با ارزش می باشد.
بنابراین اگر توان پرداخت هزینه های چاپ مقاله به صورت open access را دارید و میخواهید مقاله شما در سریعترین زمان ممکن داوری شود اقدام به سابمیت مقاله خود در مجلات با دسترسی آزاد نمایید. ولی اگر زمان برای شما مطرح نیست و نمیخواهید زیر بار هزینه های گزاف چاپ بروید مجلات close access به شما پیشنهاد می گردد.
نکته آخر اینکه هیچ یک از مجلات پولی هزینه چاپ را بدو سابمیت مقاله از شما دریافت نمیکنند. بنابراین حواستان باشد اگر مجله ای ابتدای کار از شما درخواست هزینه کرد و یا کار خود را برون سپاری کرده اید و شخص یا شرکت انجام دهنده کار از شما جهت داوری مقاله درخواست هزینه نمود شما با یک کلاهبرداری علمی مواجه شده اید. کلیه هزینه های چاپ پس از پذیرش مقاله دریافت می گردد(به عکس اول توجه کنید).
موفق باشید.
در صورت داشتن هرگونه سوال با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۱/۱۲/۰۹
|
سینا
اکسپت و
مقالات مرتبط
معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

پایگاه علمی اسکوپوس برای علاقه مندان به [...]

۱۴۰۳/۰۱/۱۰
|
سینا
نحوه نوشتن مقاله ادبی

نحوه نوشتن مقاله ادبی

نوشتن مقاله ادبی نکات خاص خود را دارد. در این بخش از آموزش نوشتن [...]

۱۴۰۲/۱۲/۲۴
|
سینا
نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

چگونه اعتبار یک مقاله سنجیده می شود؟ و افیلیشن چیست؟ دو موضوع مورد بحث در این بخش می باشد. خواننده در انتها [...]

۱۴۰۲/۱۲/۱۸
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب