انجام پایان نامه دکتری جامعه شناسی سیاسی - آکادمی ابن سینا

انجام پایان نامه دکتری جامعه شناسی سیاسی - آکادمی ابن سینا

مقدمه

در این فصل ضمن مرور مختصر اهداف، مسائل و سؤالات پژوهش در چهار بخش به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری یافته‌های حاصل از انجام پایان نامه دکتری جامعه شناسی سیاسی حاضر می‌پردازیم. در بخش اول یافته‌های توصیفی  و تبیینی به طور خلاصه ارائه شده و تلاش می گردد مورد مقایسه و تفسیر قرار گیرد. در بخش دوم به منظور مشارکت تجربی در انجام پایان نامه دکتری جامعه شناسی سیاسی حاضر، با مراجعه به بستر نظری فرضیات پژوهش قدرت تبیین نظریه‌ها برای جامعه ایرانی مورد برسی قرار گرفته؛ و همچنین به تبیین مساله پژوهش می پردازیم.  و در بخش سوم به ارائه پیشنهادات خواهیم پرداخت.
هدف از انجام پایان نامه دکتری جامعه شناسی سیاسی حاضر پاسخ دادن به دو سؤال اصلی بوده است. اول آن‌که میزان گرایش به دموکراسی در جامعه چقدر می‌باشد و دوم چه عوامل اجتماعی بر میزان گرایش به دموکراسی شهروندان تأثیر می‌گذارد. از آنجائیکه دموکراسی و دموکراسی‌خواهی در تاریخ معاصر ایران تبدیل به مفهومی حساس و مناقشه‌انگیز برای جامعه و مسئولان گردیده است. همچنین به طور متناوب از سوی روشنفکران و گروه‌های معترض تبدیل به مفهوم کانونی جنبش‌های اجتماعی و سیاسی گردیده است، پاسخ به این دو سؤال می‌تواند به اندیشمندان اجتماعی جهت شناخت نگرش‌ها، رفتارها، ذهنیت‌ها و سوگیری‌های شهروندان یاری رساند. پاسخ سوالات پژوهش به مسئولان جامعه نیز در جهت برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و سیاسی یاری می‌رساند.
 تجربه تاریخی ایران نشان می‌دهد که جنبش‌های دموکراسی‌خواهی محدود به اقشار و طبقات خاص و دوره های کوتاه مدت بوده است و نتوانسته است تبدیل به یک خواست عمومی و پایدار گردد. برخی از تحلیل‌گران عدم توفیق کامل دموکراسی در ایران را به سطوح کلان و ساختاری جامعه نسبت می‌دهند. اما این پژوهش قصد دارد از منظر خرد به مسئله دموکراسی بنگرد. چرا که معتقد است گرایش‌ها و نگرش‌های اقشار اجتماعی مختلف، تأثیر به‌سزایی در شکل‌گیری سیاست‌های کلان یک جامعه دارد. این پژوهش به روش پیمایش و به منظور شناخت گرایش‌های شهروندان تهرانی راجع به دموکراسی و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن شکل گرفته است.

یافته‌های توصیفی:

در انجام پایان نامه دکتری جامعه شناسی سیاسی حاضر این قسمت را با توضیح ویژگی‌های جمعیت نمونه شروع می‌کنیم. جمعیت نمونه پژوهش را 643 نفر از شهروندان تهرانی تشکیل داده اند. پاسخ‌گویان ما شهروندان 20 سال به بالای تهرانی بوده‌اند که میانگین سنی آنان 5/37 سال بوده است. هم‌چنین 50 درصد پاسخ‌گویان را زنان و نیمی دیگر را مردان تشکیل می‌دادند. به لحاظ ویژگی‌های اجتماعی حدود 40 درصد از پاسخ‌گویان مجرد و 60 درصد متأهل بوده‌اند. 69 درصد پاسخ‌گویان تحصیلات دیپلم و بالاتر داشته‌اند. حدود 27 درصد از خانواده‌های پاسخ‌گویان (پدران و مادران) دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند و از میان متأهلین 34 درصد از همسران پاسخ‌گویان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. حدود 55 درصد پاسخ‌گویان درآمد متوسط (000/600 تومان) داشته‌اند. و حدود 51 درصد افراد از پایگاه اجتماعی- اقتصادی(درآمد، تحصیلات، منزلت شغلی) متوسط به بالا برخوردار بوده اند.
 میزان گرایش به دموکراسی:
انجام پایان نامه دکتری جامعه شناسی سیاسی حاضر برای دموکراسی دو بعد اساسی و پنج بعد فرعی را تعریف کرده است. در ابتدا دموکراسی به دو بعد کلی نگرشی و رفتاری تقسیم شده است  برای بعد نگرشی میزان مدارای سیاسی افراد، اثربخشی سیاسی و مخالفت با اقتدارگرایی افراد سنجیده شده است. و در بعد رفتاری میزان مشارکت سیاسی افراد و میزان اعتراض به اقتدارگرایی در نظر گرفته شده است.
یافته‌های حاصل از انجام پایان نامه دکتری جامعه شناسی سیاسی حاضر نشان می‌دهد میزان گرایش به دموکراسی در سطح نگرشی بالاتر از گرایش به دموکراسی در سطح رفتاری است. در واقع هرچه از گزاره های عام به سمت گزاره‌های موردی و تجربی حرکت می‌کنیم، میزان گرایش به دموکراسی کاهش می‌یابد. این مسئله را حتی در میان ابعاد نگرشی گرایش به دموکراسی نیز می‌توان دید. به طوریکه در میان ابعاد نگرشی نیز، بالاترین میزان میانگین را مدارای سیاسی داشته است، وحدود 53 درصد جمعیت به میزان زیادی مدارای سیاسی داشته اند. بر اساس محاسبه میانگین نمرات نیز این متغیر به میزان حدود 1 نمره در سطح بالاتری از مخالفت با اقتدار گرایی و اثربخشی سیاسی بوده است. به طوریکه  تنها حدود 23 درصد به میزان زیاد با اقتدار گرایی مخالفت کرده اند. 52 درصد معتقدند باید برخی از گروه‌ها را سرکوب کرد و 40 درصد ابراز کرده‌اند که حتی اگر نابرابری زیادی هم در جامعه  وجود داشته باشند، حاضر نیستند آرامش جامعه را به هم بزنند. 40 درصد افراد اعتقاد داشتند اگر همه در جامعه حق ابراز نظر داشته باشند در جامعه آشوب می‌شود و 51 درصد به میزان زیاد و تا حدودی اعتقاد داشتند که خیلی اوقات مردم نمی‌دانند چه چیزی برای آنان خوب است و بهتر است نخبگان برای آنان تصمیم بگیرند.

جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره در زمینه آموزش نحوه انجام پایان نامه دکتری جامعه شناسی سیاسی  با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۱/۱۲/۲۵
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام تز دکتری روانشناسی

انجام تز دکتری روانشناسی

انجام تز دکتری روانشناسی در این بخش با ارائه نمونه فصل 5 آموزش داده خواهد شد.&nbs [...]

۱۴۰۳/۰۱/۲۹
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و دکتری مراقبت های ویژه

انجام پایان نامه ارشد و دکتری مراقبت های ویژه

انجام پایان نامه مراقبت های ویژه را می توان با داشتن نمونه کار به خوبی پیش برد.&n [...]

۱۴۰۳/۰۱/۲۸
|
سینا
انجام پایان نامه توانبخشی  و سلامت | نمونه فصل اول

انجام پایان نامه توانبخشی و سلامت | نمونه فصل اول

انجام پایان نامه سلامت نیز می تواند چالش های خود را برای دانشجو داشته باشد. با ای [...]

۱۴۰۳/۰۱/۲۶
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب