انوع مقالات علمی در مجلات معتبر - آکادمی ابن سینا

انوع مقالات علمی در مجلات معتبر - آکادمی ابن سینا

انوع مقالات علمی در مجلات معتبر

۱. مقاله پژوهشی (مقاله اصلی یا مقاله پژوهشی)

مقاله پژوهشی (Research article) به مقالاتی گفته می‌شود که با تحقیق، آزمایش و چیدمان داده‌ها به نتیجه‌گیری دقیقی در مورد یک مسئله و یا یک جنبه از آن می‌رسند و نتایج آن‌ها به دانش جامعه اضافه می‌شود. این نوع مقالات اغلب شامل مراحل مختلفی در تحقیقات پژوهشی مانند حصول داده، پرسش‌های پژوهشی، فرضیات، روش‌های استفاده شده در آزمایش، نتایج و نتیجه‌گیری‌های مورد بررسی هستند. در صورت پذیرفته شدن، آن‌ها در مجلات علمی منتشر می‌شوند.

۲. مقاله مروری (مقاله بازبینی یا مروری)

مقاله مروری یا بازبینی (Review article) به نوعی از مقالات علمی گفته می‌شود که موضوع یا مسئله‌ای خاص در حوزه‌ی پژوهشی را به صورت جامع مرور می‌کنند. در این نوع مقالات، شواهد و داده‌های موجود در تحقیقات قبلی، سیاست‌ها و رویه‌های اجرایی، نظریات و دیدگاه‌ها و دیگر عوامل مربوط به موضوع موردنظر بررسی شده و به صورت کلی از میزان دانش و فهم جامعه به موضوع بحث شده، اطلاع می‌دهد. این نوع مقاله برای پژوهشگران قابل استفاده است تا در تحقیقات خود از این مطالب و نتایج استفاده کنند.

۳. مقاله کوتاه (ارائه کوتاه یا نامه تخصصی)

مقاله کوتاه یا "اطلاعات کوتاه" (Short Communication) نوع دیگری از مقاله‌های علمی است که به صورت مختصر، اطلاعات جدید یا یافته‌های مهم در حوزه پژوهشی مورد بررسی را ارائه می‌دهد. این نوع مقالات شامل تحقیقات جدید و تکمیلی، مطالعات پیشرفته نشده و یا گزارش‌هایی از آزمایش‌ها، بررسی آزمایشگاهی، آمار روی پرونده‌های بالینی و غیره هستند. مقالات کوتاه به دلیل ارائه اطلاعات کوتاه و دقیق معمولاً در مجلات علمی منتشر می‌شوند.

۴. مقاله نظری (مقاله نظری و یا تئوری)

مقاله نظری یا مقاله تئوریکال (Theoretical article)، یک نوع مقاله علمی است که زمینه‌ای از دانش را با تبیین یک فرضیه و یا نظریه جدید و توجیه آن با شواهد و قواعد موجود، بررسی می‌کند. در این نوع مقالات، موضوعاتی که به دلیل اهمیت یا کمبود تحقیقات قبلی به آن‌ها توجه شده نشده‌است، شامل فرضیات مطرح شده است. مقالات نظری می‌تواند در بسیاری از حوزه‌های علمی از جمله فیزیک، اقتصاد، روانشناسی، فلسفه، علوم اجتماعی و... باشد. این نوع مقاله، مقالات پژوهشی و مقالات مروری که در آن فرضیه‌ی خاصی مطرح نشده بود، را مکمل می‌کند.

۵. گزارش فنی (گزارش فنی و یا گزارش پیشرفت پژوهشی)

گزارش فنی (Technical report) یک نوع گزارش تخصصی است که در آن نتایجی از تحقیقات فنی، آمارهای تجربی، تلاش‌ها برای حل یک مسئله فنی و توضیح روش‌های مورد استفاده در پژوهش‌ها و آزمایش‌های فنی، موضوعات پیشینه و متغیرهایی که در پژوهش فنی مورد استفاده قرار گرفته، بیان می‌شود. این نوع گزارشات ممکن است برای حل مشکلات کسب و کار، رفع مشکلات فنی و یا بررسی عملکرد و جزئیات دقیق سیستم‌های فنی مورد استفاده قرار گیرد.گزارش فنی در محیط‌های دانشگاهی، صنعتی و دولتی استفاده می‌شود و عموماً در مراحل اولیه‌ی یک پژوهش فنی تهیه می‌شود.

۶. نامه به سردبیر (Letter to the Editor)

نامه به سردبیر (Letter to the editor) نوعی از گزارش در موضوعات مورد بررسی یک مجله علمی است که توسط خوانندگان، پژوهشگران و دیگر افراد به دلیل نگرانی‌های خود، پیشنهادات، نظرات، یا انتقادات خود مطرح می‌شود. این گونه نامه‌ها معمولاً به صورت کوتاه و با ارجاع به مقاله‌ای که قبلاً در همین مجله منتشر شده است یا به موضوعی که در مجله مورد بررسی قرار گرفته است، نوشته می‌شوند و فعالان اجتماعی، کارآفرینان، دانشجویان و پژوهشگران به دلیل اهمیت آن در افزایش تأثیر یک مقاله و یا بیان دیدگاه شخصی در رابطه با موضوعاتی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، از آن استفاده می‌کنند.

۷. گزارش ادبی (Perspective/Trend Article)

گزارش ادبی (Perspective/Trend article) نوعی مقاله علمی است که در آن یک موضوع را از یک منظر جدید بررسی می‌کند. در این نوع مقالات، به بررسی روندها، الگوها و تحولات جدید پیرامون موضوع موردنظر پرداخته می‌شود و نگرش‌ها و برداشت‌های جدید ارائه می‌شود. گزارش ادبی معمولاً با توجه به تجربه‌ها و دانش نویسنده، از رویدادهای گذشته وکنونی الهام می‌گیرد و سپس تحلیلی در مورد تحولات و روندهایی که قرار است در آینده رخ دهند، ارائه می‌دهد. این نوع گزارشات به افراد و سازمان‌ها کمک می‌کند تا برای آینده‌ی خود برنامه‌ریزی کنند و از روش‌ها و روندهای جدید پیشی گیرند.

در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با انوع مقالات علمی در مجلات معتبر با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۲/۰۴/۱۰
|
سینا
اکسپت و
مقالات مرتبط
معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

پایگاه علمی اسکوپوس برای علاقه مندان به [...]

۱۴۰۳/۰۱/۱۰
|
سینا
نحوه نوشتن مقاله ادبی

نحوه نوشتن مقاله ادبی

نوشتن مقاله ادبی نکات خاص خود را دارد. در این بخش از آموزش نوشتن [...]

۱۴۰۲/۱۲/۲۴
|
سینا
نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

چگونه اعتبار یک مقاله سنجیده می شود؟ و افیلیشن چیست؟ دو موضوع مورد بحث در این بخش می باشد. خواننده در انتها [...]

۱۴۰۲/۱۲/۱۸
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب