انجام پایان نامه علوم ورزشی | نمونه فصل 5

انجام پایان نامه علوم ورزشی | نمونه فصل 5

بحث و نتیجه گیری از انجام پایان نامه علوم ورزشی حاضر

- در مقایسه علاقه مندی پاسخ دهندگان نسبت به دو نوع وررزش بومی محلی و مدرن، 4/58 درصد آنها ورزش های بومی محلی را به ورزش های مدرن ترجیح می دادند و 6/41 درصد باقی مانده به ورزش های مدرن علاقه مند بودند. با این وجود، حدود 70 درصدپاسخ دهندگان معتقد بودند که در روستای آن ها ورزش های تیمی مدرن نسبت به دو نوع دیگر ورزش های انفرادی و ورزش های بومی محلی بیشتر انجام می شود. نتایج عظیمی (1388)، نقوی و همکاران (1392) و اولاد و مهدوی (2013) نیز نشان می دهد که بازی های بومی محلی به ندرت در بین ساکنان روستا متداول است. این در حالی است که باز ی هاي بومي محلي در گذران اوقات فراغت جوانان و افراد روستا و به دنبال آن توسعة روستايي می تواند نقش بسزايي داشته باشد. به نظر می رسد با پیشرفت تکنولوژی، توسعه ورزش های مدرن، تغییر سبک زندگی مردم به سمت زندگی شهری و تأکید مسئولین بر ورزش های غیربومی منجر به این شده که رشته های ورزشی مدرن رواج بیشتری یابند و به مرور زمان جای ورزش های بومی را بگیرند. از سوی دیگر، با وجود علاقه مندی بخش اعظم مردم روستا به ورزش های بومی محلی، به نظر می رسد که نبود جشنواره ها و برنامه های ورزشی مدون، انگیزه و اشتیاق فعالیت در این زمینه را کاهش داده است.
- 4/55 درصد از گروه فعال در ورزش، در ورزش های گروهی و 6/44 درصد در ورزش های فردی شرکت می کردند که از بین این افراد، حدود نیمی از آنها به صورت نامنظم ورزش می کردند و تنها 14 درصد آنها فعالیت ورزشی منظم (3 بار یا بیشتر در هفته) را در برنامه خود داشتند. تحقیق کاشف (1378) در مراکز استان های ایران و عظیمی (1388) در روستاهای استان همدان نیز نشان داد که مردم گرایش بیش تری به انجام ورزش های تیمی و دسته جمعی دارند. احتمالاً دسترسی بیشتر مردم به امکانات و تجهیزات ورزش های گروهی و کم هزینه بودن این رشته ها نسبت به رشته های انفرادی، انگیزه پرداختن به این نوع فعالیت ها را افزایش داده است. از سویی، در مورد روستاهای مورد مطالعه، نبود ورزشکاران برجسته در رشته های ورزشی انفرادی و بنابراین نبود الگوهای زنده که مردم را به این رشته ها ترغیب کند، می تواند باعث کاهش گرایش مردم این روستاها به ورزش های انفرادی شده باشد. نتایج تحقیق حاضر در مورد پرداختن به فعالیت ورزشی منظم، با نتیجه تحقیق کاشف (1378) در مراکز شهری ناهمخوان است. در تحقیق وی، اکثر آزمودنی ها سه روز در هفته به ورزش می پرداختند. شاید علت این ناهمخوانی، نامنظم بودن شغل روستاییان و نداشتن ساعت کاری مشخص - به ویژه در زمان آبیاری مزارع و باغ ها یا فصل برداشت محصول باشد. همچنین، پایین بودن سطح آگاهی روستاییان نسبت به تأثیر مثبت ورزش منظم بر ابعاد مختلف زندگی آنها می تواند در این مسئله نقش داشته باشد که این موضوع تلاش بیشتر رسانه ها و مسئولین ورزشی و فرهنگی را می طلبد.
- در بین ورزش هایی که روستاییان بیشتر در آنها مشارکت می کردند، فوتبال (54/25 درصد)، والیبال  (35/22 درصد) و پیاده روی (71/11 درصد) بیشترین میزان را به خود اختصاص می دادند. پایین ترین میزان نیز مربوط به کوهنوردی و بدمینتون بود که در هر کدام تنها 65/2 درصد افراد شرکت می کردند. نتایج تحقیق کاشف (1387) و عظیمی (1388) نیز ورزش های گروهی چون فوتبال را به عنوان ورزش هایی فعال تر در روستاها و شهرها نشان می دهد. به نظر می رسد در دسترس بودن زمین های ورزشی روباز بخصوص فوتبال در فضاهای روستایی یکی از دلایلی باشد که مردم روستا به این ورزش ها بیشتر روی می آورند. همچنین، انتخاب ورزش هایی همچون فوتبال و والیبال از سوی درصد بیشتری از مردم نشان دهنده حس همکاری و انسجامی است که در بین روستاییان وجود دارد. شاید یکی دیگر از دلایل انتخاب فوتبال و والیبال به عنوان ورزش های فعال در روستاهای شهرستان بردسکن موفقیت های تیم های ملی در این دو رشته و و تمرکز و تأکید تلویزیون و سایر رسانه ها روی این رشته ها و بدنبال آن ناآشنایی مردم روستا با ورزش های دیگر باشد. البته، نقش نهادهای آموزشی و برنامه های کشوری سازمان های مرتبط با ورزش نیز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چنانچه مطالعه هورتز و پتوسا (2006) در امریکا نشان داد آموزش نقش بسیار مهمی برای فعال بودن افراد در اوقات فراغتشان دارد و برنامه آموزشی تربیت بدنی در مدارس می تواند مبنایی برای گسترش فرهنگ مشارکت افراد روستایی در ورزش قرار بگیرد. تحقیقات بیراستدت (1983) و مرکز پژوهش دانشگاه هامبورگ (2000) نیز نشان داد که بخش اعظم مردان و زنان آلمانی در رشته هایی همچون ژیمناستیک و آمادگی جسمانی فعالیت می کنند که این رشته ها جزء برنامه های جامع مدارس آلمان و سازمان ورزش این کشور است. بنابراین، در صورتی که مسئولین و متولیان ورزش خواهان توسعه رشته های ورزشی خاصی در کشور باشند، ضروری به نظر می رسد که گرایش به این ورزش ها را به صورت پایه ای و از سنین پایین، با همکاری نهادهای آموزشی رسمی و رسانه های جمعی آغاز کنند.
- تلویزیون (با حدود 65 درصد) متداول ترین رسانۀ مورد استفاده در بین روستاییان بود، روزنامه نیز (با 3/3 درصد) کمترین میزان استفاده را به خود اختصاص می داد. نتایج تحقیق بختیار (1374)، میرانی (1376) و رضوی زاده (1383) نیز تلویزیون را متداول ترین رسانه در بین مردم روستا و شهر معرفی کرد. این موضوع حائز اهمیت است که عواملی چون تماشای برنامه‌های تلویزیونی از تاثیرگذارترین عوامل بر شکل‌گیری افکار، عقاید و رفتار مخاطبان (به ویژه نوجوان و جوانان) است؛ بنابراین، با تولید برنامه های تلویزیونی مناسب می توان به گسترش سبک زندگی فعال در بین قشر روستایی کمک کرد. در دسترس نبودن بعضی از رسانه ها مانند روزنامه و اینترنت در روستاها می-تواند یکی از دلایل استفاده کمتر مردم از این نوع رسانه ها باشد که خود ارتقای این امکانات ارتباطاتی را توسط دولت می طلبد. از طرفی، وجود تعداد بیشتری افراد بی سواد در روستا (رضوی-زاده، 1383) می تواند از دلایل مطالعه کمتر مجله، روزنامه و اینترنت باشد.

جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید

در صورت نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه علوم ورزشی با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۲/۰۸/۲۴
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه با موضوع بازی های فکری

انجام پایان نامه با موضوع بازی های فکری

انجام پایان نامه با موضوع بازی های فکری مبحث این پست ما می باشد. در واقع در این ب [...]

۱۴۰۳/۰۵/۰۴
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد + دکتری  رفاه اجتماعی

انجام پایان نامه ارشد + دکتری رفاه اجتماعی

فصل 5 ارائه  شده در این بخش به منظور آموزش انجام پایان نامه رفاه اجتماعی می [...]

۱۴۰۳/۰۵/۰۳
|
سینا
انجام پایان نامه برنامه ریزی ورزشی

انجام پایان نامه برنامه ریزی ورزشی

فصل 5 در انجام پایان نامه برنامه ریزی ورزشی را می توانید با نمونه کار ارائه شده د [...]

۱۴۰۳/۰۵/۰۲
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب