انجام پایان نامه زبان شناسی - آکادمی ابن سینا

انجام پایان نامه زبان شناسی - آکادمی ابن سینا

خلاصه ای از انجام پایان نامه زبان شناسی حاضر

هدف از انجام پایان نامه زبان شناسی حاضر بررسی ساختار پاسخ های منفی متقاعدکننده از دیدگاه تحلیل کلام بود. در انجام پایان نامه زبان شناسی حاضر در فصل مقدمه نخست به این مسأله اشاره کردیم که متقاعدکنندگی می تواند نسبی باشد. به این معنی که شنونده از سخنان گوینده کاملاً متقاعد نشده اما به دلایلی نظیر جلوگیری از ایجاد کشمکش و نزاع، تظاهر به چنین کاری می کند. آنگاه به مجموعه ای از نشانه هایی اشاره کردیم که نشان از متقاعدشدن نسبی مخاطب داشت. یکی از این نشانه ها تغییر موضوع بحث بود.
     پیرامون پاسخ های منفی به این مسأله اشاره شد که چنین پاسخ هایی می تواند به صورت صریح یا غیر صریح ارائه شود. پاسخ های منفی صریح به آن دسته از پاسخ هایی گفته می شود که میان صورت و نقش جمله، ارتباط یک به یک یا مستقیم وجود دارد. به این معنی که اگر پاسخ شنونده منفی بود، چنین جملاتی را تولید می کرد: الف) نمی خورم سیرم؛ ب) امروز نمیام خستم؛ پ) باشگاه رو خودت برو من نمیام؛ و غیره. در مقابل پاسخ  های منفی غیر صریح را داشتیم که در آن ها شنونده به دلایلی نظیر ادب، تأثیر فرهنگی محیطی که در آن رشد نموده، بافت یا موقعیتی که در آن حضور دارد، ترس از نگرانی مخاطب و غیره حاضر نبود به صورت مستقیم «نه» بگوید. در این شرایط گفتیم که میان صورت کلامی و نقش آن واگرایی وجود دارد. به عبارتی دیگر ارتباط میان آن ها از نوع مستقیم یا یک به یک نبود. برای نمونه به این جملات توجه بفرمایید: ث) باور کنید دکتر شیرینی خامه ای رو واسم ممنوع کرده؛ ج) دارم درس می خونم شرمنده؛ چ) چن وختیه که لب به سیگار نزدم؛ ح) به جان داش رضا سرخ کردنی که بخورم گلوم همچی می گیره که دیگه نمی تونم حرف بزنم؛ خ) می خوام برگردم شهرستان.
     پاسخ های فوق به ترتیب در مقابل درخواست و دعوت گوینده برای خوردن شیرینی، رفتن به بیرون، کشیدن یه نخ سیگار، خوردن سیب زمینی سرخ کرده و رفتن برای اردوی تفریحی بود.   
     پیرامون چارچوب پژوهش به این مسأله پرداختیم که پس از گردآوری داده ها، آنها را به کمک نظریه-ها ی مطرح شده از سوی یول (1996)، هلیدی و حسن (1976)، یول و براون (1983) و هایمز (1962) بررسی کردیم. از دیدگاه یول به بررسی الگویی پرداختیم که هنگام ارائه ی پاسخ های منفی در زبان انگلیسی اغلب مشاهده می شود. آنگاه الگوی مورد نظر را در مورد داده های گردآوری شده به محک آزمایش زدیم. با استفاده از الگوی پیشنهادی هلیدی و حسن به بررسی ملاکهای صوری متن گفتاری پرداختیم و مفاهیمی نظیر پیش انگاشت/ پیش فرض، استنتاج و ... را از نظر یول و براون بررسی کردیم و نهایتأ به کمک الگوی هایمز ملاک های نقشی و بافتی متن گفتاری را مطالعه کردیم؛ ملاک هایی که به کمک آنها متوجه نقش کلام (تأثیر و هدف آن در موقعیتی خاص) شدیم و تأثیر بافت را  لحاظ کردیم.
     در انجام پایان نامه زبان شناسی حاضر گفتگوی میان گویشوران کردی زبان با یکدیگر، گویشوران فارسی زبان با یکدیگر و گفتگوی میان گویشوران کردی زبان با گویشوران فارسی  زبان به مدت سه ماه (ترم اول سال 1392) گردآوری شده است. 
     گفتگوها در داخل اتاق خوابگاه شهید همت (اتاقی که خود پژوهشگر ساکن آن بوده است)، محیط خوابگاه، داخل سرویس و در دانشکده ی ادبیات و زبان های خارجی و در شرایط متفاوتی نظیر هنگام صرف غذا، هنگام مطالعه، داخل راهرو، در آشپزخانه، در کتابخانه ی دانشکده، در سالن مطالعه ی خوابگاه، در محوطه ی خوابگاه، در سایت خوابگاه، در بوفه ی خوابگاه و دانشکده، در سالن ورزشی و بدنسازی خوابگاه، در حیاط دانشکده، داخل کلاس، در سلف سرویس دانشکده و خوابگاه و در اتاق سایر دوستان گردآوری و ثبت شده است. از گفتگوهای داخل اتاق، مخاطبان اطلاع داشتند. به این ترتیب که پیش تر درباره ی ثبت برخی از گفتگوهای داخل اتاق برای انجام پایان نامه به هم اتاقی ها اطلاع داده شده است. اما از سایر گفتگوها اطلاعی به مخاطبان داده نشده است. همچنین با توجه به اینکه از هم اتاقی ها برای درج اسم آن-ها در پایان نامه اجازه گرفته نشده است بنابراین تنها به درج حرف اول نام آن ها بسنده کرده ایم. 

فرضیه های پژوهش

در انجام پایان نامه زبان شناسی حاضر پرسش هایی را که در فصل مقدمه مطرح کردیم به شرح زیر بود:
1) پاسخ های منفی از سوی دانشجویان پسر دارای تحصیلات دانشگاهی، با توجه به مشخصه ی زبان مادری چگونه ساختاری دارد؟ 
2) آزمودنی ها پاسخ های منفی خود را برای اینکه متقاعدکننده  باشد، چگونه ارائه می کنند؟
با توجه به دو پرسش مطرح شده، فرض ما نیز این چنین بود که:
1) پاسخ منفی به صورت کاملاً غیرمستقیم/ غیرصریح ارائه می‌شود.
2) کسانی که به درخواست، دعوت، پیشنهاد، اظهار نظر و انجام عمل مخاطب پاسخ منفی غیرمستقیم می دهند این کار را با ذکر دلیل انجام می‌دهند.

جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره در زمینه آموزش نحوه انجام پایان نامه زبان شناسی با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۱/۱۰/۱۷
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه در حوزه سیستم های اطلاعات مدیریت

انجام پایان نامه در حوزه سیستم های اطلاعات مدیریت

انجام پایان نامه با موضوع سیستم های اطلاعات مدیریت جذابیت های خاص خود را دارد. در [...]

۱۴۰۳/۰۱/۰۸
|
سینا
نحوه انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مدیریت با موضوع برند

نحوه انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مدیریت با موضوع برند

انجام پایان نامه مدیریت با موضوع برند نکات مهمی دارد. در این بخش از آموزش  [...]

۱۴۰۳/۰۱/۰۷
|
سینا
جدیدترین موضوعات جهت انجام پایان نامه مدیریت کارآفرینی

جدیدترین موضوعات جهت انجام پایان نامه مدیریت کارآفرینی

جدیدترین موضوعات کارآفرینی در اینن بخش ارائه شده است. علاقه مندان به [...]

۱۴۰۳/۰۱/۰۶
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب