انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری تعاون و رفاه اجتماعی - نمونه فصل 5

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری تعاون و رفاه اجتماعی - نمونه فصل 5

بحث و نتيجه گيري

گفته شد که فقرزدايي همواره به عنوان يكي از اولويتهاي نظام جمهوري اسلامي مطرح بوده است. بر این اساس، در طول حیات نظام جمهوی اسلامی، علیرغم روی کار آمدن دولتها و ‌گفتمان‌هایی در بطن فراگفتمان انقلاب اسلامی که با یکدیگر غیریت‌سازی کرده‌اند، تحقق فقرزدايي به عنوان یکی از اصول نظام اسلامی برجسته شده است و همواره از دغدغه‌های دولت‌های پس از انقلاب اسلامی بوده است اما تفاوتها و شباهت‌هايي در اين زمينه وجود دارد که در اين رساله به آن پرداختيم. 
هر كدام از دولتهاي نظام جمهوري اسلامي بر حسب شرایط روز، شرايط اقتصادي جامعه و وضعيت دولت تعريف خاصي از فقر، خط فقر و فقرزدايي مطرح نموده و تاكيدات خاصي داشته‌اند. در واقع، گفتمان فقرزدايي دولت‌هاي مختلف ايران با يكديگر تا حدودي متفاوت بوده است و هيچ كدام از دولتها روند دولت قبلي را به طور كامل ادامه نداده‌اند. در اين رساله ما به بررسي گفتمان دولت سازندگي در دو دوره چهار ساله با رياست آقاي هاشمي رفسنجاني و دولت اصلاحات در دو دوره چهار ساله با رياست آقاي خاتمي در حوزه فقرزدايي پرداختيم. 

پاسخ به سوالات پژوهش

گفتمان‌هاي سازندگي و اصلاحات در رابطه با فقرزدايي داراي چه خصوصیاتی بوده و چه رابطه‌اي با ساختار اجتماعي داشته است؟
عمده‌ترین برنامه‌های دولت سازندگی عبارت بودند از: خصوصی‌سازی و تعدیل اقتصادی. تحت سیاست خصوصی‌سازی اقتصادی و اقتصاد بازار آزاد در سال 1370، مقرر شد همۀ بنگاهها و شرکتهایی که از سال 1358 از جانب شورای انقلاب، ملی شده بودند به بخش خصوصی واگذار شوند. سياست هاي اجرايي دولت سازندگي شامل خصوصي سازي ، سرمايه گذاري مستقيم خارجي ، شناور سازي نرخ ارز، جهت گيري صادراتي به جاي جايگزيني واردات و .. كه معمولا تحت عنوان ( سياست تعديل ساختاري) از آن ياد مي شود ، سياست هاي نئوليبرال و تحت تاثير توصيه هاي بانك جهاني و صندوق بين المللي پول بود كه در دهه هاي 1980 و 1990 بر بسياري از كشورهاي در حال توسعه تحميل شدند . در چهارچوب اين سياستها ، فقرزدايي به عنوان تابعي از ساير عوامل توسعه اقتصادي مورد توجه قرار مي گرفت .
از منظر نظريه گفتمان، «توسعه اقتصادي» دال مرکزي در گفتمان سازندگي بود که از زبان هاشمي جاري مي‌شد. ساير دال ها، از جمله دال فقرزدايي، در اطراف اين دال اصلي سازماندهي ميشدند و معناي غايي خود را از آن ميگرفتند. به عبارت ديگر، فقرزدايي در گفتمان هاشمي جزو وقته ها (دال هايي که معناي آنها در ارتباط با دال اصلي نهايي ميشد) بود و مرکزيت نداشت. آنچه مرکزيت داشت، توسعه اقتصادي بود و کارگزاران بر اين اعتقاد بودند که در صورت تحقق توسعه اقتصادي، فقرزدايي نيز تحقق خواهد يافت. 
در واقع، گفتمان سازندگي به شدت تحت تاثير ليبراليسم (و به طور دقيق‌تر نئوليبراليسم) بود. مفاهيمي از قبيل تعديل اقتصادي، بازار آزاد، رشد اقتصادي، رشد بخش خصوصي، سرمايه‌گذاري خارجي و غيره از گفتمان ليبراليسم به عاريت گرفته شده بودند و با دال‌هاي فراگفتمان انقلاب اسلامي از قبيل مستضعفان، محرومين، اسلام، مردم و غيره مفصل بندي شده بودند. تضاد اين گفتمان در اين بود که بخش اعظم اقتصاد ايران چه آن زمان و چه در حال حاضر در کنترل دولت بوده است در حالي که ليبراليسم بر تقدس فرد و مالکيت خصوصي تاکيد دارد و خواهان نقش آفريني مکانيسم بازار است. لذا اين تناقض ها را در مرحله عمل نيز شاهد بوديم. 
توليد و بازتوليد اين گفتمان در دولت سازندگي از منظر جامعه شناختي حاوي دلالت هاي مهمي است. از لحاظ طبقاتي، دولت هاشمی رفسنجانی حاصل ائتلاف راست سنتی با راست مدرن (کارگزاران سازندگی) و نیز همراهی برخی از طیف‌های چپ بود. بديهي است که اين ائتلاف طبقاتي نامتجانس در بطن خود اختلافاتي را توليد ميکرد. سرآغاز این اختلاف، بحث پیرامون میزان موفقیت برنامه پنج ساله اول و بزرگ نمودن نارسایی‌ها و کاستی‌های آن بود. این موضع انتقادی بر علیه دولت وجود داشت تا اینکه لایحه برنامه دوم توسط دولت به مجلس ارائه شد و مجلس با این استدلال که «عنصر عدالت اجتماعی، محرومیت‌زدایی و توجه به ارزش‌های اسلامی» که روح حاکم بر پیام رهبری انقلاب درباره لایحه بودجه بوده است، توسط دولت رعایت نشده، برای تغییرات اساسی در آن و ارزیابی برنامه پنج ساله اول، اجرای برنامه دوم را یک سال به تأخیر انداخت. همچنین مجلس بر سر حذف یارانه‌ها، افزایش گرانی و تورم، سرعت برنامه تعدیل اقتصادی و ... با دولت دچار اختلاف شد. 
گفتمان اصلاح‌طلبی به مقوله فقر‌زدایی، رویکردی بر مبنای نگرش اصلاحی، سازنده و توسعه‌گرایانه داشته است که بر مبنای آن، تنها راه کاهش فقر و محرومیت زدایی حرکت در جهت توسعه بوده است؛ بطوری که، هر چه کشور به سوی توسعه گام بردارد، همگام با آن فقر در کشور روندی نزولی و محرومیت‌زدایی روندی صعودی پیدا خواهد نمود؛ زیرا بر مبنای نگرش بانیان اصلی و طراحان شاکله گفتمان اصلاح‌طلبی در کشور، میان توسعه و فقرزدايي در هم آمیختگی و پیوستگی عمیقی وجود دارد.
بر این اساس دولت اصلاحات در گام نخست توسعه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را بر مبنای سیاست «برنامه‌ریزی منطقه‌ای» در دستور کار قرار داد و در این راستا درصدد اعمال تدابیری در این باره برآمد. پس از اعمال این سیاست‌ها و اجرایی نمودن اهداف طرح ریزی شده و کاهش روند فقر و محرومیت در مناطق محروم؛ در گام بعدی، به منظور توسعه‌ای بنیادی، دولت اصلاحات، دستیابی به توسعه پایدار مدنظر قرار گرفته است و از آنجا که فقر را مانع رشد و توسعه کشور قلمداد می‌نمود، درصدد اجرای راهکارهایی اساسی در این خصوص برآمد. 

جهت دانلود فایل کامل کلید

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری تعاون و رفاه اجتماعی با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۲/۰۶/۲۹
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه با موضوع بازی های فکری

انجام پایان نامه با موضوع بازی های فکری

انجام پایان نامه با موضوع بازی های فکری مبحث این پست ما می باشد. در واقع در این ب [...]

۱۴۰۳/۰۵/۰۴
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد + دکتری  رفاه اجتماعی

انجام پایان نامه ارشد + دکتری رفاه اجتماعی

فصل 5 ارائه  شده در این بخش به منظور آموزش انجام پایان نامه رفاه اجتماعی می [...]

۱۴۰۳/۰۵/۰۳
|
سینا
انجام پایان نامه برنامه ریزی ورزشی

انجام پایان نامه برنامه ریزی ورزشی

فصل 5 در انجام پایان نامه برنامه ریزی ورزشی را می توانید با نمونه کار ارائه شده د [...]

۱۴۰۳/۰۵/۰۲
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب